کد خبر: ۲۳۱۳۱
|
۰۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

تصویر دراماتیک اما وحشتناک کیهانی+عکس

عکس جدید منتشر شده توسط هابل یک پدیده دراماتیک کیهانی را با تمام جزئیات وحشتناکش نشان می دهد. آتش و خشم تولد یک ستاره در تصویری جدید از تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است.

به گزارش« نبض فناوری»، تقریباً در فاصله 400 تا 600 سال نوری از ما، در صورت فلکی جنوبی Chamaeleon، مجموعه بزرگی از ابرها در حال تبدیل شدن به ستاره هستند. این مجموعه Chamaeleon نامیده می شود. پر از ستارگان بسیار جوان T Tauri است.

اگر با ابزار مناسب دقت کنید، می‌توانید ستاره‌هایی را نیز ببینید که در حال شکل‌گیری هستند و به آنها پیش ستاره می‌گویند.

ستاره ها در ابرهای خنک و متراکم گاز مولکولی بین ستاره ای شکل می گیرند. این گاز به طور مساوی توزیع نمی شود. توده‌های متراکم‌تر می‌توانند به دلیل فرآیندهایی مانند بادهای ستاره‌ای محلی، که گاز را به هم فشار می‌دهند، با هم ترکیب شوند. هنگامی که چگالی به اندازه کافی بالا باشد، این توده ها می توانند تحت گرانش خود فرو بریزند و یک پیش ستاره در حال چرخش را تشکیل دهند.

همانطور که یک پیش ستاره می چرخد، مواد موجود در ابر در اطراف جسم، دیسک را تشکیل می دهند. این قرقره از مواد به سمت ستاره در حال شکل گیری می چرخد، که توسط گرانش تقویت کننده آن کشیده شده، که با افزایش جرم پیش ستاره رشد می کند.

همانطور که پیش ستاره رشد می کند، شروع به تولید باد ستاره ای قدرتمندی می کند و موادی که به درون پیش ستاره می افتند با میدان های مغناطیسی آن شروع به تعامل می کنند و در امتداد خطوط میدان مغناطیسی به قطب ها جریان می یابند و در آنجا به شکل جت های پلاسما قدرتمند به فضا منفجر می شوند.

باد و فواره‌ها به عنوان بازخورد ستاره‌ای شناخته می‌شوند و به دور کردن مواد از اطراف پیش ستاره کمک می‌کنند و رشد آن را کند کرده و در نهایت قطع می‌کنند. هنگامی که ستاره به اندازه کافی جرم به دست آورد تا گرما و فشار کافی در هسته تولید کند، همجوشی هسته ای آغاز می شود.

تصویر دراماتیک اما وحشتناک کیهانی+عکس

هر گاز و غباری که در دیسک باقی می ماند، اجرام دیگری مانند سیارات، سیارک ها و دنباله دارها را تشکیل می دهد. به همین دلیل است که سیارات و کمربند سیارکی منظومه شمسی کم و بیش در یک صفحه مسطح قرار گرفته اند.

معمولاً نمی‌توانیم پیش‌ستاره را ببینیم که در میان آن همه غبار می‌درخشد، اما طول موج‌های فروسرخ می‌توانند به ابر نفوذ کنند؛ که به این معنی است که ابزار فروسرخ هابل می‌تواند آن را ببیند.

برچسب ها: هابل کیهان کهکشان
ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی