کد خبر: ۲۳۲۴۹
|
۰۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

آیا باید نگران برخورد سیارک با زمین باشید؟

ناسا در حال آزمایش تکنیکی است که در صورت تهدید یک سیارک بزرگ به برخورد با زمین استفاده خواهد شد.

به گزارش« نبض فناوری»، آزمایش تغییر جهت دو سیارک یا DART که به تازگی انجام شده است، برای تست اینکه آیا برخورد یک سیارک با یک فضاپیما می تواند مسیر سنگ را به اندازه کافی تغییر دهد تا از برخورد پیش بینی شده با زمین جلوگیری کند یا خیر طراحی شده است. ماموریت DART دیمورفوس را هدف قرار خواهد داد به گفته پرسنل ماموریت، هیچ شانسی برای برخورد این جفت سیارک به زمین وجود ندارد، مهم نیست کاوشگر ناسا چگونه کار کند.

به گفته ناسا، خوشبختانه، یک صخره نسبتا بزرگ، به اندازه یک زمین فوتبال آمریکایی که می‌تواند در اثر برخورد آسیب‌های موضعی شدیدی ایجاد کند، تنها هر 2000 سال یا بیشتر به زمین برخورد می‌کند.

برخوردهای ریز بی شمار با جو زمین

 طبق گفته ناسا، چیزی به اندازه یک ماشین کوچک تقریباً سالی یک بار با جو زمین برخورد می‌کند، اما اجرام با آن اندازه در جو می‌سوزند و قبل از برخورد با زمین منفجر می‌شوند. این اتفاق برای ساکنان زمین محسوس نیست.

اجرام بزرگتر می توانند به عنوان شهاب سنگ به سطح زمین سقوط کنند. تابحال تنها یک نفر مستقیماً توسط یک شهاب سنگ مجروح شده است و یک شهاب سنگ 9 پوندی در سال 1954 به پای او اصابت کرد.  هر چند وقت یکبار، شهاب‌سنگ‌ها آنقدر بزرگ می‌شوند که به عمق جو زمین برسند و منفجر شوند.

 خطری کوچک از یک تاثیر بزرگ

دانشمندان برای درک خطر نسبی برخورد جدی سیارک به زمین، رویکردهای مختلفی را اتخاذ می کنند.

در سال 1908، یک سیارک یا دنباله‌دار بزرگ بر فراز سیبری منفجر شد و امواج ضربه‌ای را ایجاد کرد. برخورد قابل توجه بعدی، بر فراز چلیابینسک، حدود 100 سال بعد اتفاق افتاد و به خانه‌ها تا 55 مایل (88 کیلومتر) در دو طرف مسیر خود آسیب رساند. برخورد چلیابینسک باعث مصدومیت 1200 نفر شد که عمدتاً ناشی از ریزش پنجره ها در اثر موج ضربه بود.

این رویدادها حدود یک قرن از هم فاصله داشتند. اینها تنها دو رویداد هستند، اما آنها تا حدودی نشان می دهند که چقدر تأثیرات این مقیاس رخ می دهد.

آمارهای جمع آوری شده توسط کلارک چاپمن در موسسه تحقیقات جنوب غربی آمریکا نشان می دهد که احتمال مرگ در اثر برخورد منطقه ای که کل زمین را تحت تاثیر قرار نمی دهد در واقع  کم و در حدود 1 در 600000 است.

چپمن، که این اعداد را در سال 2007 جمع آوری کرد، دریافت که یک آمریکایی به طور متوسط ​​1 در 30000 احتمال مرگ در سانحه هوایی و 1 در 60000 احتمال مرگ در گردباد دارد. هر یک از این سرنوشت ها بیشتر از برخورد یک سیارک است.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، از زمان شروع همه‌گیری، حدود 770000 آمریکایی بر اثر کووید-19 جان باخته‌اند. جمعیت ایالات متحده تقریباً 329 میلیون نفر است، بنابراین طی دو سال گذشته تقریباً 1 نفر از هر 427 نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند. واضح است که احتمال مرگ کووید-19 بسیار بیشتر از برخورد یک سیارک است.

بنابراین در مقایسه با بسیاری از خطرات دیگرنباید زیاد نگران برخورد یک سیارک باشید، اما این یک مشکل طولانی مدت است که بشریت باید با آن مقابله کند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی