کد خبر: ۲۳۲۷۷
|
۰۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

محور و درایو شفت کربنی با استفاده از کامپوزیت ساخته شد

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان فنی مهندسی پارسا کامپوزیت ایرانیان، گفت: محور درایو‌ها یا شفت‌های کامپوزیتی ساخته شده از الیاف کربن برای انتقال گشتاور استفاده می‌شود. در صنعت فولاد سازی بیش از سه دهه است که این محصولات به ناچار از خارج از کشور خریداری و در برج‌های خنک کننده مورد استفاده قرار گرفته اند.

مجید حیدری مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان فنی مهندسی پارسا کامپوزیت ایرانیان، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» گفت: این شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید مواد کامپوزیت و انواع قطعات کامپوزیتی از جمله گاردان‌ها و محور‌های فیبرکربن (درایو شفت) و کوپلینگ‌ها فعالیت دارد.

وی با اشاره به محور انتقال نیروی برج خنک کننده، اظهار کرد: این دستگاه با دانش و توان متخصصان داخلی بومی‌سازی شده است. برج‌های خنک کننده، به منظور انتقال نیرو از موتورا بیرون محفظه پروانه (به گیربکس پروانه) داخل محفظه پروانه از شفت‌های کامپوزیتی که وزنی کی، مقاومت خوردگی بالا، توانایی تحمل عالی خستگیر ظرفیت بالای ناهمراستایی را دارند، استفاده می‌شود. این شفت‌ها از الیاف کربن و رزین اپوکسی به روش رشته پیچی کامپوزیت‌ها Filartseit Winding تولید می‌شوند.

حیدری همچنین از ساخت سازه‌های کامپوزیتی مقاوم در برابر خوردگی‌های شیمیائی از جمله مخازن GRP و لوله و اتصالات – داکت، فن، هود، اسکرابر grv PVC – FRP و طراحی و ساخت انواع قطعات فایبرگلاس و فیبر کربنی (با استاندارد‌های مختلف – ساخت مطابق نقشه ویا الزامات کارفرما) در این شرکت دانش بنیان خبر دادو گفت: محور درایو‌ها یا شفت‌های کامپوزیتی ساخته شده از الیاف کربن برای انتقال گشتاور ساخته و بکار گرفته می‌شوند. در صنعت فولاد سازی بیش از سه دهه است که این محصولات به ناچار از خارج از کشور خریداری و در برج‌های خنک کننده مورد استفاده قرار گرفته اند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: نمونه ساخته شده توسط شرکت پارسا کامپوزیت ایرانیان با کیفیتی هم‌تراز با نمونه آمریکایی است.

وی با تأکید براینکه این تجهیزات در قدیم به صورت فلزی بوده است و امروزه با استفاده از کامپوزیت وزن آن یک سوم کاهش پیدا کرده است، گفت: علاوه بر موارد فوق کامپوزیت خوردگی نداشته و به دلیل سبک بودن و نصب و مونتاژ راحت‌تر است. همچنین از عمر بالایی برخوردار است.

حیدری افزود: سالانه ۵۰ محور از انواع کامپوزیت در این شرکت تولید می‌شود و میزان تولید نیز قابلیت افزایش تا سقف هزار محور را دارد. گاردان‌ها در برج خنک کننده نیروگاه‌ها و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد دارد. مثلا اگر سالی۵۰ محور ساخته شود حدود ۴۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی را به کشور همراه خواهد داشت.

ارسال نظرات
وبگردی