کد خبر: ۲۳۲۸۹
|
۰۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۰

نانوذرات لیپید داروی ضد ایدز را به سلول هدف می‌رساند

یافته‌های اخیر شرکت اگزویر تراپیوتیکس نشان داد که گزینه دارویی آن‌ها که درون نانوذرات لیپیدی محصور است می‌تواند به درمان بیماران مبتلا به ایدز کمک کند.

به گزارش «نبض فناوری»، کتابخانه‌ای از RNAهای راهنما (gRNAs)، با استفاده از غربالگری محاسباتی بیش از ۴۰۰۰ نمونه بالینی HIV انسانی، توسط اگزویر تراپیوتیکس (Exavir Therapeutics) ایجاد شده است. gRNAها فعالیت ضد رتروویروسی داشته و تقریباً سرکوب کامل ویروس را در روش‌های مختلف نشان دادند، از جمله چالش‌های این روش، انتقال همزمان به سلول‌های غیرآلوده و همچنین الکتروپوراسیون ریبونوکلئوپروتئین، و تحویل رمزگذاری شده mRNA با LNP به سلول‌های آلوده بوده است.

اما گزینه درمانی LNP mRNA TatDE تحویل کارآمد، محلی‌سازی هسته‌ای و سرکوب ۱۰۰٪ ویروس را نشان می‌دهد. این یافته‌ها از پتانسیل برش DNA مبتنی بر نانوذرات لیپیدی به‌عنوان یک درمان ضد رتروویروسی با پتانسیل بالا برای ریشه کن کردن کامل HIV پشتیبانی می‌کند.

اگزویر تراپیوتیکس داده‌های پیش بالینی مربوط به فناوری جدید خود را اعلام کرد، داده‌هایی که نشان می‌دهد با استفاده از فناوری ویراستار ژن CRISPR-Cas۹ حذف کامل HIV از سلول‌های انسانی قابل انجام است. این گزینه دارویی به‌نام XVIR-TAT حذف ژنتیکی HIV و فعالیت ضد رتروویروسی قوی را با برش مبتنی بر CRISPR-Cas۹ نشان داد.

نانوذرات لیپیدی (LNPs) شرکت اگزویر تراپیوتیکس با mRNA کدکننده نوکلئاز Cas۹ و gRNAهای اختصاصی می‌تواند تا ۱۰۰٪ HIV را در سلول‌های انسانی آلوده سرکوب کند.

اگزویر تراپیوتیکس فرمولاسیون بهینه‌ای از نانوذرات لیپیدی را برای رهایش gRNA‌ به‌کار می‌گیرد تا این اسیدهای نوکلئیک همراه با سایر روش‌های ویرایش ژن بتوانند زمینه را برای درمان عملکردی HIV فراهم کنند.

اگزویر تراپیوتیکس شرکتی است که به تغییر زندگی بیماران مبتلا به HIV یا در معرض خطر ابتلا به HIV می‌پردازد. XVIR-TAT برنامه ویرایش ژن اختصاصی اگزویر تراپیوتیکس است که در حال حاضر در مرحله توسعه اولیه پیش بالینی به‌عنوان یک درمان بالقوه برای HIV است.

یافته‌های این شرکت در قالب مقاله‌ای با عنوان «اختلال اگزونی با واسطه CRISPR-Cas۹ برای حذف HIV-۱» در EBioMedicine منتشر شده که داده‌های درون‌تنی برای برش DNA با استفاده از کریسپر در این مقاله ارائه شده است. برای این کار از نانوذرات لیپیدی استفاده شده است.

هاوارد جندلمن، یکی از بنیانگذاران اگزویر تراپیوتیکس و استاد گروه فارماکولوژی می‌گوید: «علاوه بر بهترین مولکول‌های کوچک INSTI با اثر فوق‌العاده طولانی، ما در حال پیگیری یک فناوری تغییر دهنده بازی برای درمان قطعی HIV هستیم. آخرین گزینه درمانی ما حاوی CRISPR-Cas۹ است که توسط AAV حمل شده و دنباله‌های LTR و gag را هدف قرار می‌دهند. با فرمول‌های نسل بعدی نانوذرات لیپیدی و RNA های راهنمای بهبود یافته، ما می‌توانیم محموله‌های قدرتمند ویرایش ژن را به طور ایمن و کارآمد به سلول‌های آلوده به HIV تحویل دهیم. سیستم ما تقریباً حذف کامل HIV را در شرایط آزمایشگاهی در چندین آزمایش مختلف نشان می‌دهد، بدون اینکه هیچ ویرایش غیر هدف قابل تشخیصی وجود داشته باشد.»

HIV یکی از کشنده‌ترین عفونت های ویروسی است. تخمین زده می شود که امروزه نزدیک به ۱٫۲ میلیون نفر در آمریکا با HIV زندگی می کنند و سالانه بیش از ۳۰ میلیارد دلار برای درمان‌های ضد رتروویروسی HIV در سراسر جهان هزینه می‌شود.

XVIR-TAT یک برنامه ضدرتروویروسی مبتنی بر نوکلئاز CRISPR در توسعه اولیه بالینی به‌عنوان یک درمان بالقوه HIV است. اگزویر تراپیوتیکس در حال حاضر در حال بهینه سازی فرمولاسیون نانوذرات لیپیدی برای ارائه این دارو به بافت‌های مورد علاقه و پیشبرد سیستم‌های ویرایش ژنتیکی مبتنی بر Cas۹ است.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی