کد خبر: ۲۳۳۱۸
|
۰۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

عرضه فناوری‌های نوین به بازار‌های جهانی تسهیل شود

کارشناس فناوری گفت: عدم تقاضا و نبود بازار برای فناوری‌ها از مهمترین موانع نوآوری به حساب می‌آید. از این رو، سیاست‌های تحریک طرف تقاضا بایستی مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. به طور قطع اولویت گذاری و برنامه ریزی بلندمدت و منسجم برای پرداختن به مسائل با در نظر گرفتن زمانبندی مناسب ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» پژوهش و تحقیق و ارائه ایده‌های فناورانه یکی از مباحث کلیدی توسعه هر کشوری به حساب می‌آید که این امر مهم برعهده دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی است که کار تحقیقات و ایده‌های خلاقانه را برای کاربردی شدن در بخش‌های کلیدی صنعت ارائه می‌دهند.
در همین راستا رهبر انقلاب و مسئولان رده بالای کشور تأکید بر مباحث علمی و دانشگاهی دارند و حتی تأکید می‌کنند که از نخبگان عرصه علم و دانش حمایت شوند.

بی‌شک همه کشور‌ها به اهمیت اشاعه فناوری و پژوهش در حوزه اطلاعات و ارتباطات پی برده‌اند و در برخی موارد آن را به عنوان ابزار توسعه و راه میانبر کشور‌های در حال توسعه مطرح می‌کنند. سوال مهمی که در این میان مطرح می‌شود این است چگونه می‌توان فناوری اطلاعات و ارتباطات را در کشور با توجه به ساختار و ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فنی گسترش داد تا منافع آن را حداکثر و مضرات احتمالی آن را در حداقل نگه داشت.

باید این نکته را اذعان کرد و گفت گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور‌های توسعه یافته باعث افزایش کارایی اقتصاد می‌شود و بهبود عملکرد سازمان‌ها، ظهور بازار‌های جدید، بهبود متغیر‌های خرد و کلان اقتصادی کشور‌های توسعه یافته حاصل سیاست‌های اشاعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این کشورهاست.

سیدرضا اسحاقی کارشناس فناوری در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» اظهار کرد: به طور پیشرفت هر کشور به پژوهش و ارائه فناوری‌های نوین بستگی دارد و برای رسیدن باید دانشگاه‌ها بستر حمایتی را انجام دهند.

وی تصریح کرد: برای توسعه قابلیت‌های فناورانه، سیاست‌گذاری دولت برای توسعه سرمایه انسانی با توجه به ایجاد مهارت‌های مورد نیاز ازطریق آموزش در حین کار و تجربه فعالیت‌های فناورانه و تکمیل آن‌ها با مهارت‌های سازمانی برای راه اندازی کسب و کار‌ها و شرکت‌های تولیدی جدید و همچنین تقویت یادگیری فناورانه و افزایش سرریز‌های فناورانه و انتشار فناوری ضرورت دارد.

اسحاقی ادامه داد: برای اصلاح شرایط اقتصادی کلان و محیط کسب و کار، باید سیاست‌هایی برای ساماندهی نظام تامین مالی فعالیت‌های نوآورانه و دسترسی شرکت‌های تازه تاسیس ب ایجاد شود.

وی افزود: عدم تقاضا و نبود بازار برای فناوری‌ها از مهمترین موانع نوآوری به حساب می‌آید. از این رو، سیاست‌های تحریک طرف تقاضا که برای مثال از طریق خرید دولتی و حمایت دولت از تقاضای بخش غیردولتی قابل انجام است، بایستی مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. به طور قطع اولویت گذاری و برنامه ریزی بلندمدت و منسجم برای پرداختن به مسائل با در نظر گرفتن زمانبندی مناسب ضرورت دارد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی