کد خبر: ۲۳۳۳۵
|
۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۷

18 کاربرد شگفت انگیز تشخیص چهره

امروزه استفاده از فناوری تشخیص چهره در تلفن‌های همراه به عنوان یکی از پیش پا افتاده‌ترین استفاده‌ها از این تکنولوژی به شمار می‌رود. در موارد متعدد دیگری از جمله جلوگیری از وقوع انواع و اقسام جرایم، محافظت از رویدادها و تسهیل فرآیند سفرهای هوایی از این فناوری استفاده می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاریخچه فناوری تشخیص چهره به عبارتی به دهه 1960 میلادی بر می‌گردد. اما بدیهی است که پیشرفت‌های تکنولوژی در سال‌های اخیر نقش بسزایی در عملیاتی شدن استفاده از فناوری تشخیص چهره در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ... داشته است. اگر تا دو دهه قبل فناوری تشخیص چهره به موضوعی خیالی در فیلم‌های سینمایی خلاصه می‌شد، امروز در بخش‌های مختلفی از زندگی انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تلفن همراه آیفون X باعث شد که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف مفهوم فناوری تشخیص چهره را از نزدیک لمس کنند. در این تلفن‌های همراه از فناوری تشخیص چهره برای حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران استفاده می‌شود.

اما امروزه استفاده از فناوری تشخیص چهره در تلفن‌های همراه به عنوان یکی از پیش پا افتاده‌ترین استفاده‌ها از این تکنولوژی به شمار می‌رود. در موارد متعدد دیگری از جمله جلوگیری از وقوع انواع و اقسام جرایم، محافظت از رویدادها و تسهیل فرآیند سفرهای هوایی از این فناوری استفاده می‌شود. در این مقاله لیستی از 21 کاربرد شگفت انگیز تشخیص چهره را آماده کرده‌ایم که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

1. جلوگیری از وقوع جرایم خرد

با استفاده از فناوری تشخیص چهره، فعالیت‌های خرابکارانه سارقان و مجرمان خرد که سابقه دار هستند و همچنین کلاهبردارانی که به صورت سازمان‌یافته فعالیت می‌کنند، به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. اطلاعات هویتی و عکس‌های این افراد در قالب یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ از مجرمان جمع‌آوری و ذخیره می‌شود. در ادامه این پایگاه اطلاعاتی به منظور جلوگیری از تکرار اقدامات مجرمانه از سوی این افراد به فروشگاه‌های مختلف در سطح جامعه متصل می‌شود. این کار به طرز چشمگیری باعث شده است که جرایم در سطح خرد کاهش پیدا کند. به عنوان مثال در نمونه‌های مطالعاتی این طرح در برخی کشورها مشخص شده است که حوادث خشونت آمیز در فروشگاه‌ها تا سطح 91 درصد کاهش پیدا کرده است.

2. باز کردن قفل تلفن‌های همراه

در حال حاضر برندهای مختلفی علاوه بر آیفون، قابلیت باز کردن قفل تلفن همراه را با استفاده از تشخیص چهره به مشتریان خود ارائه می‌کنند. این قابلیت سطح امنیت تلفن‌های همراه را بالا می‌برد و به سارقان اجازه نمی‌دهد که به اطلاعات موبایل دسترسی داشته باشند.

3. تبلیغات هوشمند

بازاریابی یکی از بخش‌های اساسی در شرکت‌های بزرگ و کوچک به شمار می‌رود که بسیاری از آن‌ها حاضر به صرف هزینه‌های هنگفت در این زمینه هستند. همچنین بهینه‌سازی هزینه‌های تبلیغات و هدفمند کردن آن‌ها نیز به عنوان بخش قابل توجهی از برنامه‌های تیم‌های بازاریابی و تبلیغاتی در سراسر دنیا به شمار می‌رود.

تصور کنید که شما یک تابلو تبلیغاتی در شهر دارید که می‌تواند افرادی را که از مقابل آن عبور می‌کنند، شناسایی کند و بر مبنای سن و جنسیت آن‌ها، تبلیغات متناسب و برنامه‌ریزی شده از قبل را به نمایش در بیاورد. این روش هوشمندانه نقش جدی در هوشمندسازی تبلیغات کمپانی‌های مختلف دارد. شرکت‌هایی مانند تسکو در تلاش هستند که این برنامه را با استفاده از فناوری تشخیص چهره در بیلبوردهای تبلیغاتی خود در پمپ بنزین‌های آمریکا اجرایی کنند.

4. پیدا کردن افراد گمشده

از تکنولوژی تشخیص چهره می‌توان برای پیدا کردن کودکان گمشده و قربانیان قاچاق انسانی در سراسر دنیا نیز استفاده کرد. به این ترتیب که یک سامانه یکپارچه، مجهز و سراسری مبتنی بر فناوری تشخیص چهره در اختیار نیروهای پلیس قرار می‌گیرد که به صورت لحظه‌ای به کلیه فروشگاه‌ها، پایانه‌ها و دوربین‌های سطح معابر و مکان‌های عمومی متصل است. به محض اطلاع پلیس از گم شدن فردی، تصویر او به این سامانه افزوده می‌شود و در صورتی که در هر یک از مکان‌ها و معابر عمومی حضور پیدا کند، پلیس متوجه مسئله خواهد شد. با استفاده از این فناوری تنها در چهار روز در کشور هند حدود 3000 کودک گمشده در کمترین زمان ممکن پیدا شدند.

5. کمک کردن به افراد نابینا

با استفاده از فناوری تشخیص چهره تلاش می‌شود که به افراد نابینا در تعاملات اجتماعی‌شان کمک شود. به عنوان مثال اپلیکیشنی تحت عنوان لیسترین (Listerine) به عنوان پیشگام در این عرضه راه‌اندازی شده است. هدف از این اپلیکیشن آن است که به کمک فناوری تشخیص چهره به افراد نابینا کمک کند که درک بهتری از محیط پیرامون‌شان داشته باشند. تصور کنید که یک فرد نابینا در حال گفت‌وگو با فرد دیگری است. به کمک این اپلیکیشن حالت‌های چهره فرد مقابل تشخیص داده می‌شود. مثلا اگر فرد لبخند بزند، اپلیکیشن از طریق آلارمی به فرد نابینا اطلاع می‌دهد که او در حال لبخند زدن است.

6. حراست از مجریان قانون

قانون در زمینه محافظت از مجریان خود در سطح جامعه مسئولیت دارد. با استفاده از فناوری تشخیص چهره اقدامات مؤثری در این راستا صورت گرفته است. به عنوان مثال اپلیکیشن FaceFirst یک برنامه تشخیص چهره است که در اختیار افسران پلیس قرار می‌گیرد. این برنامه مبتنی بر یک پایگاه داده قدرتمند تشکیل شده است که اطلاعات و تصاویر مربوط به کلیه مجرمان در آن ثبت شده است. به این ترتیب وقتی نیروهای پلیس در گشت‌های خود با افراد مشکوکی مواجه می‌شوند، از طریق این اپلیکیشن بدون برخورد مستقیم با آن‌ها می‌توانند پی به هویت‌شان ببرند. این قابلیت در نحوه عملکرد و مواجهه نیروهای پلیس بسیار اثرگذار است.

7. کمک به تحقیقات پزشکی قانونی

بسیاری از مواقع کار تحقیقات مربوط به پرونده‌های جنایی در پزشکی قانونی گره می‌خورد. دلیل بخش قابل توجهی از این چالش‌ها در ناتوانی پزشکان در شناسایی چهره افراد است. همچنین تحقیقات پرونده‌های امنیتی گاهی اوقات به همین دلیل با بن‌بست مواجه می‌شود. در حال حاضر با استفاده از فناوری تشخیص چهره، امکان شناسایی چهره افراد در هر شرایطی و حتی صحنه وقوع جرم را مهیا کرده است. این قابلیت به تسریع در حل پرونده‌های پزشکی قانونی کمک شایانی می‌کند.

8. شناسایی افراد در شبکه‌های اجتماعی

در حال حاضر فیسبوک از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی کاربران در عکس‌های مختلف استفاده می‌کند. به کمک این فناوری، افراد می‌توانند کلیه عکس‌هایی که از آن‌ها در بستر فیسبوک منتشر شده است را شناسایی کنند. همچنین برای برچسب‌گذاری برخی افراد در عکس‌ها نیز می‌توان از این قابلیت بهره برد.

9. تشخیص بیماری‌ها

برخی از بیماری‌ها هستند که باعث ایجاد تغییرات ظاهری قابل توجهی در افراد می‌شوند. برای تشخیص این بیماری‌ها می‌توان از فناوری تشخیص چهره استفاده کرد. به عنوان مثال مؤسسه تحقیقات ملی ژنوم انسانی در آمریکا از این فناوری برای تشخیص بیماری نادری به نام سندروم دی جورج استفاده می‌کند. جالب این است که در 96 درصد موارد نیز تشخیص بیماری به درستی صورت گرفته است. در حال حاضر محققان در حال تلاش هستند که از این فناوری برای شناسایی بیماری‌های دیگر نیز استفاده کنند.

10. ارائه خدمات VIP به هواداران تیم‌های ورزشی

با استفاده از فناوری تشخیص چهره می‌توان خدمات بهتری را به هواداران تیم‌های ورزشی ارائه کرد. بسیاری از باشگاه‌های فوتبال معمولا بلیت‌های مسابقات خود را در ابتدای فصل به فروش می‌گذارند. با استفاده از فناوری تشخیص چهره امکان شناسایی هوادارانی که در ابتدای فصل اقدام به خرید کلیه بلیت‌ها کرده‌اند، فراهم می‌شود. به این ترتیب می‌توان خدمات بیشتری را به آن‌ها ارائه کرد تا از این طریق هوادرانی بیشتری برای خرید بلیت‌ها در ابتدای فصل ترغیب شوند.

11. حفاظت از مدارس در برابر تهدیدات

مدرسه یکی از محیط‌های آموزشی است که باید با دقت بیشتری از حریم آن محافظت شود تا سطح مخاطرات و رفتارهای ناهنجار در آن به حداقل کاهش پیدا کند. به کمک فناوری تشخیص چهره می‌توان نسبت به شناسایی دانش‌آموزان اخراج شده، والدین خطرناک و همچنین فروشندگان مواد مخدر یا سایر افرادی که به هر دلیل برای امنیت مدرسه تهدید به شمار می‌روندف پرداخت. در نتیجه نگهبانان مدرسه زودتر از حضور این افراد آگاه شده و می‌توانند اقدامات مقابله‌ای لازم را برای جلوگیری از بروز هرگونه رفتار خشونت آمیز انجام دهند.

12. پیگیری حضور دانش‌آموزان در مدرسه

در روش‌های سنتی برای پیگیری حضور دانش‌آموزان در مدرسه از برگه‌های حضور و غیاب استفاده می‌شود. این روش نه‌تنها کارآمدی لازم را ندارد، بلکه موجب اتلاف وقت زیادی نیز در کلاس درس می‌شود. از آن جایی که والدین در مدت زمان فعالیت مدرسه فرزند خود را به مسئولان مدرسه می‌سپارند، در نتیجه مدیران مدارس باید نسبت به حضور دائمی دانش‌آموزان در فضای مدرسه خود حساس باشند. با استفاده از فناوری تشخیص چهره، می‌توان به کمک تبلت‌های مخصوصی که در اختیار ناظم‌ها و معلمان قرار می‌گیرد، کار حضور و غیاب دانش‌آموزان را به صورت لحظه‌ای انجام داد.

13. تسهیل پرداخت‌های آنلاین

یک شرکت خدمات مالی در چین به نام Ant Financial وجود دارد که یک سیستم پرداخت آنلاین جدید را در اختیار مشتریان خود قرار داده است. تصور کنید که قصد خرید آنلاین غذا را دارید. بعد از انتخاب غذای مورد نظر خد می‌توانید از طریق اسکن چهره برای پرداخت هزینه سفارش خود اقدام کنید.

14. احراز هویت در دستگاه‌های خودپرداز

برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده از کارت‌های بانکی افراد در دستگاه‌های خودپرداز، می‌تواند از قابلیت تشخیص چهره استفاده کرد. به گونه‌ای که پس از وارد کردن کارت به دستگاه ابتدا چهره افراد اسکن شده و در صورتی که مالک واقعی کارت باشند، می‌توانند از خدمات دستگاه استفاده کنند. البته این امکان وجود دارد که فناوری تشخیص چهره به طور کامل جایگزنی کارت‌های بانکی به منظور احراز هویت کاربر در دستگاه‌های ATM شوند.

15. تسهیل سفرهای هوایی

برای چک کردن هویت افرادی که قصد دارند به صورت هوایی پرواز کنند، می‌توان از فناوری تشخیص چهره استفاده کرد که موجب می‌شود سرعت انجام مراحل اولیه پروازها افزایش پیدا کند.

16. ردیابی حضور افراد در مکان‌های مختلف

شرکت‌ها، اماکن مذهبی و مسئولان رویدادهای مختلف برای حضور و غیاب کارمندان خود می‌توانند از فناوری تشخیص چهره بهره ببرند. همچنین این فناوری برای شناسایی کارمندان فعال و منظم در محیط‌های اداری نیز بسیار مؤثر است.

17. شناسایی رانندگان

تشخیص چهره رانندگان به خصوص برای ناوگان حمل و نقل عمومی یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می‌رود. شرکت‌های خودروسازی نیز در حال امتحان کردن سیستم‌های مختلف تشخیص هویت راننده هستند. کلیه این سیستم‌ها مبتنی بر فناوری تشخیص چهره کار می‌کنند. این سیستم‌ها در جلوگیری از بروز تصادفات رانندگی و همچنین اقدامات خلاف قانون توسط رانندگان باربری بسیار مؤثر است.

18. کنترل دسترسی‌ها به مناطق حساس

احتمالا در هنگام ورود به برخی مکان‌ها با این جمله مواجه شده‌اید که ورود افراد متفرقه ممنوع است. اما فناوری تشخیص چهره برای کارامد کردن این مسئله نیز دست به کار شده است. به گونه‌ای که شما با استفاده از این فناوری می‌توانید مانع از ورود افراد متفرقه به مناطق یا مکان‌های خاص مانند آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های خاص در ادارات، صندوق بانک‌ها و امکان نظامی شوید.

استفاده از تکنولوژی های هوش نظیر تشخیص چهره در فرایند احراز هویت دیجیتال افزایش بسیار زیادی در بین ارائه دهندگان این سرویس داشته است. یوآیدی، به عنوان اولین راهکار ارائه دهنده احراز هویت دیجیتال در ایران از این تکنولوژی در احراز هویت سامانه ثنا ، احراز هویت سجام و احراز هویت کاربران صرافی های رمز ارز بهره می برد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی