کد خبر: ۲۳۳۶۹
|
۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۱
از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری؛

اولویت‌های تولید دارو با اتکا به توان داخلی تعیین شد

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، اولویت های تولید دارو و تجهیزات پزشکی با تکیه بر توان محققان کشور را تعیین کرد.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تامین نیازهای دارویی و درمانی در کشور با استفاده از توان تخصصی داخلی است. این کار پس از نیازسنجی و تعیین اولویت‌ها انجام می‌شود.

در همین راستا نیز ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از انجام تحقیقات و با تاکید بر نیازهای کشور بسته‌ای ۱۰ ساله به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای تامین نیازهای کشور به داروهای زیستی، شیمیایی و حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی ارائه کرده است.

این کار با هدف تامین بازار داخلی با اتکا به توانمندی تخصصی و دانشی جوانان و فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری اجرایی می‌شود تا کشور از بازار واردات بی‌نیاز و خودکفا شود. ضرورت این کار در روزهای بحرانی چون شیوع بیماری کرونا و اعمال تحریم‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد.

البته این پروژه یکی از طرح‌های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای ارتقای حوزه دارو، درمان و تجهیزات پزشکی است. از دیگر اقدامات می‌توان به «انعقاد قراردادهای حمایتی از ۵ طرح در حوزه تولید کیت و تجهیزات، تولید فرآورده بیولوژیک استراتژیک و تاسیس شتاب‌دهنده حوزه کیت‌های تشخیصی انسانی» و «تولید داروی پیشرفته پرکینرا برای درمان روماتیسم کودکان به‌عنوان دومین تولیدکننده این دارو در جهان» اشاره کرد.

یکی از اقلام راهبردی و حیاتی در کشور، دارو و تجهیزات درمانی است. نبود یا کمبود آنها می‌تواند کشور را با بحران‌ها و چالش‌های جدی مواجه کند. تامین آنها از بازار جهانی نیز با اما و اگرهای زیادی همراه است و می‌تواند رد مواقع نیاز و بحران دست مدیران کشور را خالی بگذارد. به همین دلیل بهترین و مطمئن‌ترین راه برای پاسخ دادن به این نیازها، اتکا به دارایی‌های فکری و انسانی کشور است.

بر همین اساس، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری دیگر بازیگران دولتی و تخصصی، در تکاپو است تا در این راه‌، یاری گر نظام بهداشت و درمان کشور باشد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی