کد خبر: ۲۳۴۷۷
|
۱۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۰

چرا کوالکام دوربین همیشه روشن در گوشی‌های جدید را یک خطر امنیتی نمی‌داند؟!

یکی از بزرگترین ویژگی‌های جدید چیپست جدید اسنپدراگون 8 نسل 1، دوربین همیشه روشن آن است. بله، یک دوربین که همیشه روشن است!

به گزارش «نبض فناوری»، این بدان معناست که تلفن هوشمند آینده شما (این چیپست احتمالاً در بسیاری از تلفن‌های اندرویدی سال 2022 قرار خواهد گرفت) می‌تواند به طور مداوم از دوربین‌های جلو و عقب شما استفاده کند.

این ایده نوآوری‌های بسیاری را ممکن می‌کند و این امکان را به وجود می‌آورد که برای فعال کردن قابلیت‌های متعددی نیازی به لمس تلفن خود نداشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است به شما این امکان را بدهد که یک روز بتوانید قفل گوشی خود را زمانی که دستان‌تان مشغول هستند، باز کنید.

نمونه‌های دیگری از این فناوری که توسط کوالکام مطرح شده است، ادعا می‌کند که برنامه‌های خاصی می‌توانند ویژگی‌های امنیتی جدیدی را از طریق این فناوری معرفی کنند.

در یکی از رویدادها کوالکام نشان داد که چگونه یک برنامه می‌تواند چهره‌های دیگر را در نمای دوربین جلو ردیابی کند، بنابراین می‌تواند تشخیص دهد که وقتی شما در حال مشاهده کردن اطلاعات خصوصی خود هستید، یا اینکه جزئیات بانکی خود را وارد می‌کنید، فردی از بالای شانه شما این اطلاعات را نگاه می‌کند یا نه.

حتی با وجود این خدمات جدید، برخی به طور قابل درکی در مورد خطرات امنیتی بالقوه نگران هستند. به گفته کوالکام، هیچ چیز نگران کننده‌ای در این مورد وجود ندارد.

در جریان رویداد Tech Summit 2021، کوالکام به مشتریان اطمینان داد که آنها با این موضوع به شیوه‌ای معقول برخورد کرده‌اند.

جاد هیپ، معاون مدیریت محصول در بخش‌ دوربین، دید کامپیوتر و ویدئو، به TechRadar گفت: «جنبه کم مصرفی که در آن دوربین همیشه به دنبال چهره است، بدون خروج از Sensing Hub اتفاق می‌افتد. تمام هوش مصنوعی و پردازش تصویر در آن بلوک انجام می‌شود و این داده‌ها حتی به DRAM قابل ارسال نیستند. ما بسیار مراقب بودیم تا مطمئن شویم کسی نمی‌تواند آن داده‌ها را استخراج کند و بنابراین کسی نتواند شما را از طریق دوربین تلفن تماشا کند.»

این بدان معناست که داده‌های دوربین همیشه روشن توسط سایر برنامه‌های تلفن شما قابل استفاده یا ارسال به فضای ابری نخواهد بود (این همان چیزی است که هیپ از آن به عنوان Sensing Hub یاد می‌کند).

هیپ ادامه می‌دهد: «ما این سخت‌افزار خاص را برای Sensing Hub اضافه کردیم، زیرا معتقدیم این گام بعدی در بدنه عملکردهای همیشه فعال است که روی محور تراشه‌ها جلو می‌رود.»

ما در چند سال گذشته میکروفون‌های همیشه روشن را در تلفن‌های هوشمند دیده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانید برنامه‌هایی مانند سیری یا دستیار Google را بدون نیاز به لمس دستگاه خود باز کنید. اما برای دوربین قضیه کمی متفاوت است.

چرا کوالکام دوربین همیشه روشن در گوشی‌های جدید را یک خطر امنیتی نمی‌داند؟!

به طور جداگانه، کوالکام تأیید کرده است که دوربین نمی‌تواند از طریق این عنصر Sensing Hub در چیپست جدید عکس یا فیلم بگیرد.

این فقط برای اسکن طراحی شده است که آیا می‌تواند چهره‌ای را ببیند یا خیر و تمام عناصر دیگر سیستم در طول این فرآیند خاموش می‌مانند. اسکن با وضوح VGA محدود نیز انجام می‌شود که 640 در 480 پیکسل است.

هیپ گفت: «این می‌تواند بسیاری از ویژگی‌های امنیتی واقعا خوب را نیز برای شما به همراه داشته باشد. حتی می‌تواند به این معنی باشد که دیگر به صفحه قفل خود نیاز نخواهید داشت. تلفن شما در هر زمان فقط کافی است شما را ببیند.»

برای کسانی که نگران دوربین همیشه روشن هستند، ممکن است مجبور شوید از گوشی‌هایی که دارای تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 هستند، اجتناب کنید، زیرا کوالکام هنوز تأیید نکرده است که آیا این قابلیتی است که می‌توانید آن را غیرفعال کنید یا خیر.

ما هنوز نمی‌دانیم چه گوشی‌هایی از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند یا اینکه چگونه اجرا می‌شود. باید تا زمان رونمایی از گوشی‌هایی مانند Oppo Find X4، Xiaomi 12 و OnePlus 10 منتظر بمانیم تا مطمئن شویم این سازندگان چگونه از دوربین همیشه روشن استفاده خواهند کرد.

منبع/ آی‌تی‌رسان

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی