کد خبر: ۲۳۵۸۵
|
۱۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۱

۲۰۰ نشریه از فیس بوک و گوگل به دلیل رویکرد ضد انحصاری تبلیغات شکایت می‌کنند

۲۰۰ نشریه و روزنامه مختلف از گوگل و فیسبوک به دلیل نقض قوانین ضدانحصاری تبلیغات، اتخاذ رویکردهای ناعادلانه و به تبع آن آسیب وارد کردن به بازار شکایت می‌کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، شکایت جدید از غول‌های فناوری به نمایندگی از حدود ۳۰ شرکت مختلف تشکیل شده است که این شرکت‌ها به نوبه خود نماینده حدود ۲۰۰ روزنامه و نشریه جداگانه هستند. در این شکایت با استناد به دلایلی که شبیه به پرونده‌های ضد انحصار اخیر است، گوگل و فیس بوک به انحصار در بازار تبلیغات دیجیتال متهم شده‌اند.

شرکت‌ها با این شکایت همچنین به دنبال «بازیابی خسارت‌های گذشته به روزنامه‌ها» هستند و اساسا درخواست دارند تا مبلغ خسارت وارد شده به آن‌ها پرداخت شود. در این گزارش عنوان شده است که اگر روزنامه‌ها در این پرونده برنده شوند، می‌توانند از طریق قانون «خسارت سه برابر» حقوق قابل توجهی دریافت کنند.

اقدامات ضد انحصاری گوگل و فیس بوک در بازار تبلیغات

همانطور که احتمالا می‌دانید، در چند سال گذشته روزنامه‌های عملکرد چندان خوبی نداشته‌اند و چنین نارضایتی کاملا قابل درک است. طبق تحقیقات موسسه A Pew Research در سال گذشته، درآمدهای تبلیغاتی این صنعت طی دهه گذشته به میزان خیره کننده ۶۲ درصد کاهش یافته است. برای روشن شدن وضعیت باید عنوان کرد که این میزان از ۳۷.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ به ۱۴.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

از طرفی دیگر حجم تیراژها نیز به طور مشابه کاهش یافته است و روزنامه‌های چاپ شده در هفته، از بیش از ۵۰ میلیون در سال ۲۰۰۷ به حدود ۲۸ میلیون تا سال ۲۰۱۸ کاهش داشته است.

در همین حال، شرکت‌هایی مانند گوگل رشد زیادی داشته‌اند که بخش زیادی از آن‌ها به واسطه درآمد تبلیغاتی حاصل شده است. طبق گزارش CNBC، تنها در سال ۲۰۲۰، شرکت آلفابت که گوگل زیر مجموعه آن است ۱۸۳ میلیارد دلار درآمد داشته که بیش از ۸۰ درصد آن از تجارت تبلیغاتی حاصل شده است.

سخنگوی غول موتور جستجو در رابطه با شکایات عنوان کرد:

این ادعاها اشتباه است. فضا تبلیغات آنلاین بسیار شلوغ و رقابتی است و هزینه‌های فناوری تبلیغات ما کمتر از میانگین‌های گزارش شده است. ما یکی از مهم‌ترین حامیان مالی روزنامه‌نگاری در جهان هستیم و میلیاردها دلار برای حمایت از روزنامه‌نگاری با کیفیت در عصر دیجیتال فراهم کرده‌ایم.

فیس بوک هنوز نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

منبع/ دیجیاتو

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی