کاهش شگفت انگیز قیمت باتری خودروهای برقی در دهه گذشته
به گزارش« نبض فناوری»، به طور معمول افزایش تقاضا باعث گران شدن میشود اما این مسئله در طولانی مدت در مورد باتری خودروهای برقی صدق نمیکند.
در بحبوحه همهگیری کرونا، کمبود جهانی تراشه، تعطیلی گسترده خودروسازان و تورم جهانی باعث گران شدن همه محصولات و تولیدات شده است اما این مسئله شامل حال باتریها نمیشود.
در حال حاضر به علت استخراج گسترده مواد اولیه و افزایش تولیدکنندگان باتری و تلاش آن ها برای پاسخ به نیازها باعث شده تا قیمت باتریهای لیتیوم یونی روز به روز کاهش پیدا کند.
بر طبق بررسی سالانه بخش انرژیهای نوین بلومبرگ، قیمت بسته باتری از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۱ در حدود ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
در سال ۲۰۱۰ قیمت میانگین بسته باتری لیتیوم یونی برابر با ۱۲۰۰ دلار در هر کیلووات ساعت بوده است. این عدد با کاهش ۸۹ درصدی به ۱۳۲ دلار به ازای هر کیلووات ساعت رسیده است.
سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت باید مبلغ ۱۴۰ دلار پرداخت میکردید.
این ارقام میانگین قیمت باتریهای به کار رفته در خودروهای برقی، اتوبوس و ذخیره سازهای انرژی است.
اگر بخواهیم تنها قیمت بسته به کار رفته در خودروهای برقی را محاسبه کنیم به رقم ۱۱۸ دلار به ازای هر کیلووات بر ساعت میرسیم. با تجزیه بسته باتری و رسیدن به سلول های باتری این رقم به ۹۷ دلار کاهش پیدا میکند.
در نتیجه فقط ۸۲ درصد از قیمت کل بسته باتری مربوط به سلول های آن میشود.
کمترین قیمت بسته باتری در کشور چین با رقم ۱۱۱ دلار است. در اروپا قیمت تا ۶۰ درصد بالا می رود و در ایالات متحده آمریکا نیز در حدود ۴۰ درصد بیشتر از چین است.
با این وجود انتظار میرود که قیمتها اندکی افزایش پیدا کند. این مسئله به خصوص در نیمه دوم سال مشاهده میشود. انتظار میرود که متوسط قیمت یک سلول در حدود ۱۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت به نسبت سه ماهه اول سال افزایش پیدا کند.
منبع:دیجیاتو