کد خبر: ۲۳۶۷۳
|
۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۵

سومین پرواز گردشگری فضایی "بلو اوریجین" انجام شد

شرکت "بلو اوریجین"(Blue Origin) سومین پرواز گردشگری فضایی خود را با شش گردشگر شامل مجری مشهور تلویزیونی آمریکا و دختر نخستین فضانورد آمریکایی با موفقیت به انجام رساند.

به گزارش «نبض فناوری»، اسپیس اعلام کرد، شرکت فضایی "بلو اوریجین" سومین پرواز گردشگری فضایی خود را به همراه شش سرنشین در ماموریتی به نام "NS-۱۹" با موشک "نیو شپرد"(New Shepard) انجام داد و در این پرواز، شش رکورد فضایی جدید را به نام خود ثبت کرد.

از بلند قدترین فردی که به فضا پرواز کرده تا اولین پدر و پسری که همزمان با هم به فضا پرواز کردند، این شش گردشگر فضایی تاریخ ساز شدند.

مسافران این سفر شامل "لورا شپرد" دختر "آلن شپرد" نخستین فضانورد آمریکایی در ماموریت "مرکوری ۳" و پنجمین انسان روی ماه در ماموریت "آپولو ۱۴"، "مایکل استراهان" مجری برنامه تلویزیونی مشهور "صبح بخیر آمریکا"، "ایوان دیک" عضو هیئت مدیره شرکت "دیک هولدینگز"، "دیلان تیلور" مدیر شرکت "وویجر اسپیس"، و اولین پدر و پسری که همزمان به فضا رفتند به نام‌های "لین بس"(پدر) و "کامرون بس"(پسر) است.

این پرواز در ساعت ۹:۴۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۸:۱۵ به وقت ایران) در محل پرتاب فضایی "سایت وان" در غرب تگزاس انجام شد.

موشک "نیو شپرد" در این پرواز به "خط کارمان"؛ نقطه‌ای که به عنوان شروع فضا در نظر گرفته می‌شود، پرواز کرد و مسافران توانستند سیاهی فضا و همچنین انحنای زمین را ببینند.

"خط کارمان" خطی فرضی در آسمان در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح دریاهای آزاد زمین ‌است که به عنوان مرز جو و فضا در نظر گرفته می‌شود.

آنها همچنین اجازه ترک صندلی خود را برای تجربه بی‌وزنی پیدا کردند و پس از اتمام ماموریت، کپسول فضایی با کمک چتر نجات به زمین بازگشت.

موشک "نیو شپرد"، این شش نفر را در یک پرواز ۱۰ دقیقه‌ای به مرز فضا برد و بازگرداند و موجب شد آنها حدود سه دقیقه بی‌وزنی را تجربه کنند و از ارتفاع ۱۰۶ کیلومتری به سیاره ما نگاه کنند.

کپسول حامل سرنشینان سپس با استفاده از سه چتر نجات بزرگ و کمک گرفتن از رانشگرهای خود برای کند کردن و کاهش سرعت فرود، به زمین بازگشت.

"جف بزوس" بنیانگذار "بلو اوریجین" نیز برای استقبال از این شش نفر در بازگشت به زمین و اهدای نشان فضانوردی به آنها در محل فرود حضور داشت.

سومین پرواز گردشگری فضایی

این پرتاب سومین پرواز فضایی انسانی "بلو اوریجین" و سومین پرواز فضایی این شرکت در سال جاری است. دو پرواز سرنشین‌دار قبلی هر کدام حاوی چهار نفر بود که اولین آنها شامل "جف بزوس" بنیان‌گذار شرکت "آمازون" و "بلو اوریجین" بود. پرواز دوم نیز که در ماه اکتبر انجام شد، شامل "ویلیام شاتنر" بازیگر مشهور هالیوود، "گلن دی وریس" بنیانگذار شرکت "مدیتاتا"، "کریس بوشویزن" از شرکت "DCVC" و "آدری پاورز" از "بلو اوریجین" بود که متأسفانه "دی وریس" چند هفته پس از این که فضانوردی را تجربه کرد، در یک حادثه هوایی درگذشت.

"مایکل استراهان" با قد ۱۹۶ سانتیمتر، رکورد جدیدی را به عنوان بلندترین فردی که به فضا پرواز کرده است، ثبت کرد. وی که قهرمان سابق مسابقات فوتبال آمریکایی و هم‌اکنون مجری برنامه مشهور «صبح بخیر آمریکا» است، رکورد قبلی گینس را در این زمینه یک اینچ بهبود بخشید که تاکنون به طور مشترک در اختیار "جیمز ون هافتن" و "جیمز وتربی" فضانوردان ناسا بود.

"مایکل استراهان" اولین شخصیت تلویزیونی نیست که به فضا پرواز می‌کند، چرا که "تویوهیرو آکیاما" از ژاپن در سال ۱۹۹۰ به ایستگاه فضایی "میر" روسیه پرواز کرده است، اما او اولین روزنامه نگاری است که به فضا پرواز کرده است.

"استراهان" همچنین از بین ۳۸ نفری که پرواز به فضا و بازگشت به زمین را انجام داده‌اند، اکنون اولین فرد سیاه پوستی است که در یک پرواز فضایی زیرمداری شرکت داشته است. پیش از این ۱۶ فضانورد سیاه پوست در ماموریت‌هایی که وارد مدار زمین شده‌اند، در ارتفاع بالاتر از "استراهان" پرواز کرده‌اند.

اولین فردی که در یک پرواز فضایی زیرمداری به فضا پرتاب شد، "آلن شپرد" پدر "لورا شپرد" بود که ۶۰ سال پیش در تاریخ پنج مه ۱۹۶۱ از زمین بلند شد. گفتنی است که وسیله نقلیه "نیو شپرد" به پاس همین مسئله به نام "آلن شپرد" نام‌گذاری شده است. "لورا شپرد" اکنون اولین دختر یک فضانورد است که زمین را ترک کرده است. قابل ذکر است که وی به عنوان مهمان در این پرواز شرکت داشت و پولی از او دریافت نشده بود.

"لین بس" سرمایه‌دار آمریکایی و پسرش "کامرون" اولین پدر و فرزندی بودند که با هم به فضا پرواز کردند.

"استراهان" که روی صندلی شماره ۱ نشسته بود، به ۶۰۴امین فردی تبدیل شد که به ارتفاع بالاتر از ۸۰ کیلومتر پرواز می‌کند، که ارتفاعی است که طبق تعریف ایالات متحده از آنجا فضا شروع می‌شود. "لورا شپرد"، "تیلور"، "لین بس"، "کامرون بس" و "دیک" نیز به ترتیب در جایگاه ۶۰۵ تا ۶۰۹ قرار می‌گیرند.

ماموریت "NS-۱۹" پنجمین پرواز این کپسول فضایی و تقویت کننده قابل استفاده مجدد آن و نوزدهمین پرواز موفق "نیو شپرد" از سال ۲۰۱۵، ششمین پرواز سال جاری آن و سومین پرتاب سرنشین‌دار آن بود.

منبع/ ایسنا 

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی