کد خبر: ۲۳۸۳۷
|
۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۵

گران‌قیمت و درآمدزا

یکی از حوزه‌های فناورانه، صنعت تعمیر و نگه داری از هواپیما و تامین قطعات مورد نیاز در این عرصه است. موضوعی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال تامین و به روزرسانی است.

به گزارش «نبض فناوری»، شاید روزهای اوج جنگ بود که نیاز به توسعه صنعت هوایی و هوانوردی در کشور به وضوح عیان شد. آغاز تحریم‌ها نیز مهر تاییدی شد بر این نیاز و اینکه باید خوداتکا شد و تا جاییکه امکان دارد وابستگی به بازار واردات را کاهش داد.

هرچند که این کار سخت و زمان‌بر بود و سالها طول کشید تا ایران بتواند جایگاه خود در دنیا را بیابد و مسیری درست و اصولی برای تامین نیازهای خود طی کند؛ اما شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور و شناسایی توانمندی های دانشی و تخصصی جوانان کمک کرد تا این روند سرعت گیرد و امروز ایران به همه عرصه‌های فناورانه این صنعت ورود کند. حوزه‌هایی چون تعمیر و نگه‌داری، ساخت هواپیما، تعمیر و تامین فرودگاه‌ها و غیره که پیش از این بخش اعظمی از آن توسط بازار واردات تامین می‌شد.

یکی از حوزه‌های فناورانه، صنعت تعمیر و نگه داری از هواپیما و تامین قطعات مورد نیاز در این عرصه است. موضوعی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال تامین و به روزرسانی است. به این معنا که با حمایت معاونت علمی، شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق، همه فعالان و افراد صاحب ایده دعوت هستند تا در صورت داشتن توانمندی برای طراحی و تولید این قطعات اعلام آمادگی کنند.

استفاده از توان و ظرفیت متخصصان داخلی در حوزه تعمیرات و نگهداری هواپیما کمک کرده تا ناوگان هوایی کشور بتواند به خدمات خود ادامه دهد. خدماتی گران قیمت و درآمدزا. بر اساس آمارهای موجود جهانی، بیش از 15 درصد درآمد خطوط هوایی برای تعمیرات و نگهداری هزینه می شود. یکی از حوزه‌های پرخرج، تعمیر و نگه‌داری موتور هواپیما است. موتور هواپیما به عنوان یک سیستم پیچیده دارای سیستم‌ها، زیر سیستم‌ها، قطعات و ریز قطعات بسیاری است که هریک دارای یک رتبه استانداردی و پیچیدگی ساخت منحصر به خود است.

با توجه به اهمیت این موضوع و میزان بالای ارزآوری که این حوزه تخصصی در بخش هوایی دارد و نیز با توجه به تاکید بر توسعه صنعت تعمیر و نگهداری کشور در سند جامع توسعه هوافضای کشور، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برآن شده است تا با نگاه به توانمندی‌های موجود در بدنه دانش‌بنیان کشور و به منظور تامین نیازهای اصلی این حوزه، اقدام به شبکه‌سازی فعالان حوزه قطعه‌سازی در راستای تأمین نیازهای داخل کند.

گروه توسعه فناوری‌های هوایی ستاد برای این کار در گام نخست اقدام به شناسایی نیازهای اصلی این حوزه کرده است. تمرکز بر روی قطعات پر مصرفی که پیچیدگی‌های ساخت و اخذ استاندارد کمتری دارد نیز در اولویت قرار دارد.

همه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و مراکز پژوهشی فعال در صنعت هوایی و هوانوردی در صورت برخورداری از توانمندی طراحی و ساخت این قطعه دعوت هستند تا برای بومی سازی این قطعات کاربردی مشارکت کنند.

ارسال نظرات
اعطای ۲.۵ همت اعتبار در بازارگاه اعتباری باروک اولین پلتفرم اعتباری ضد تورمی کشور یکساله شد
وبگردی