کد خبر: ۲۳۹۰۵
|
۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۲
در گفتگو با نبض فناوری؛

پوست مصنوعی با استفاده از سلول انسانی برای اولین بار در کشور ساخته شد

معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری،از ساخت پوست مصنوعی با استفاده از سلول‌های انسانی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: ساخت پوست مصنوعی از سلول انسانی موضوع بسیار کاملا جدید در جهان است که تنها کشور‌های پیشرفته این محصول را تولید می‌کنند.

محمد علی ملبوبی معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» از ساخت پوست مصنوعی با استفاده از سلول‌های انسانی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: هدف ما از اجرای این پروژه بیشتر خدمات درمانی بوده است. این محصول برای زخم‌های مزمن و سوختگی کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: اجرای این پروژه حدود یکسال زمان برده است و تاکنون ۱۵۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است.

محبوبی تأکید کرد: در حال حاضر این پروژه فاز حیوانی را پشت سرگذاشته و برای عملیاتی کردن فاز انسانی باید بودجه تخصیص داده شود. هنوز سطح فناوری این محصول به مرحله دانش بنیان شدن نرسیده است.

وی افزود: اجرای این پروژه بنا به درخواست و اعلام نیاز بیمارستان شهید مطهری که بیمارستان سوانح سوختگی است شروع شد و همکاران توانستند پوست مصنوعی بیولوژیک را تولید کنند. در حال حاضر پوست مصنوعی پلیمر توسط برخی از شرکت‌ها تولید می‌شود؛ اما این پوست دولایه و لایه سلولی دارد و در خود خودزایی می‌کند.

ملبوبی تأکید کرد: ماندگار این پوست تحت شرایط خاصی در اختیار جراح قرار داده می‌شود. تاکنون تست حیوانی به اتمام رسید، ولی تست بالینی هنوز انجام نشده است.

معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، تصریح کرد: ساخت پوست مصنوعی از سلول انسانی موضوع بسیار کاملا جدید در جهان است که تنها کشور‌های پیشرفته این محصول را تولید می‌کنند. این محصول گرانقیمت بوده تنها کسانی که سوختگی ۷۰ درصد دارند نیاز فوری به این محصول پیدا می‌کنند.

گفتنی است این پروژه توسط آرش جابری عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و معصومه فخرطا‌ها اجرایی شده است.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی