کد خبر: ۲۳۹۴۹
|
۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۰

عکس های ماهواره ای از زمین

در این گزارش تعدادی از تصاویر زمین که از فضا با ماهواره لندست ۸ گرفته شده است را مشاهده می‌کنید.

به گزارش «نبض فناوری»، تصاویر شگفت انگیز زیر از زمین، توسط ماهواره فضایی در پروژه Landsat، (پروژه مشترک بین ناسا و سازمان زمین شناسی آمریکا) گرفته شده است. این پروژه، طولانی‌ترین رکورد پیوسته مبتنی بر فضا از زمین است. ماهواره لندست ۸ از سال ۱۹۷۲ به فضا پرتاب شده است. به گفته رصدخانه زمین ناسا، در این مدت، ماهواره‌ها بیش از ۹ میلیون تصویر از سطح سیاره گرفته اند که در بیش از ۱۸۰۰۰ مقاله علمی استفاده شده است.

این تصویر که توسط Landsat ۸ گرفته شده است، تضاد رنگی چشمگیر بین دریای شنی نامیب، تنها بیابان ساحلی جهان که بیش از ۱۰۰۰۰ مایل مربع (۲۶۰۰۰ کیلومتر مربع) را پوشش می‌دهد و کوه‌های سنگی نامیب را نشان می‌دهد. رنگ ماسه‌ها به دلیل وجود اکسید آهن، قرمز مایل به نارنجی به نظر می‌رسد. به گفته رصدخانه زمین، رودخانه کویزب که مستعد سیل است مانع از ریختن ماسه به کوه‌ها می‌شود.

دریای شنی نامیب

این تصویر از دلتای Yukon-Kuskokwim، جایی که رودخانه یوکان به دریای برینگ در آلاسکا می‌ریزد توسط این ماهواره گرفته شده است. رنگ‌های خشکی در این عکس افزایش یافته اند و رنگ سبز منطقه زنده را برجسته می‌کند و قهوه‌ای روشن پوشش گیاهی مرده است.

دلتای Yukon-Kuskokwim

ماهواره لندست ۸ این عکس را از امواج عجیب و غریب در تپه‌های اطراف رودخانه مارکا در شمال روسیه در گرفته است. نوار‌های روشن و تیره متناوب در طول سال قابل مشاهده هستند، اما در زمستان بیشتر مشخص می‌شوند. دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا این الگو وجود دارد، اما لایو ساینس قبلا گزارش داده است که ممکن است به دلیل انجماد و ذوب دائمی یخ‌ها یا به دلیل نوعی فرسایش منحصر به فرد ناشی از بارندگی یا ذوب برف پدیدار شود. با این حال ناسا هنوز مطمئن نیست.

رودخانه مارکا

این تصویر خیره کننده از دلتای آچافالایا در لوئیزیانا توسط Landsat ۸ گرفته شده است. این یک تصویر با رنگ کاذب است، به این معنی که رنگ‌ها تغییر کرده اند و بر تفاوت بین خشکی و آب تاکید می‌کند. این تصویر یکی از ۱۰۰۰۰ تصویر Landsat از منطقه است که بین سال‌های ۱۹۸۲ و ۲۰۱۶ گرفته شده است. همچنین درمطالعه‌ای منتشر شده در Geophysical Research Letters که به نقش باد در گسترش حوضچه در دشت دلتای رودخانه می‌سی‌سی‌پی می‌پردازد، استفاده شده است.

دلتای آچافالایا

ماهواره لندست ۸ این تصویر را از سازه‌های آبی، بنفش و زرد گرفت که مناطق وسیعی از زمین‌های کشاورزی در استان هیلونگجیانگ در شمال شرقی چین را پوشش می‌دهد. این ساختار‌ها پوشش‌های سایه‌دار پلاستیکی هستند که برای رشد ginseng (گیاه ریشه‌ای با رشد کند که به نظر بسیار شبیه زنجبیل است، اما نمی‌تواند در نور مستقیم خورشید زنده بماند) استفاده می‌شود. به گفته رصدخانه زمین، در بسیاری از کشور‌های آسیایی، اعتقاد بر این است که جینسینگ دارای طیف گسترده‌ای از خواص دارویی است و کشاورزی این گیاه به تجارتی چند میلیارد دلاری تبدیل شده است.

استان هیلونگجیانگ در شمال شرقی چین

این تصویر چشمگیر ترکیبی از تصویر ماهواره‌ای از کوه‌های چین‌خورده در مرکز پنسیلوانیا است که توسط این ماهواره در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ گرفته شده است. این کوه‌ها بخشی از یک منطقه زمین‌شناسی منحصربه‌فرد در کوه‌های آپالاچی هستند که به استان دره و ریج معروف است که از نیویورک تا آلاباما امتداد دارد. به گفته رصدخانه زمین، علاوه بر نشان دادن اشکال غیرمعمول کوه‌ها، این تصویر رنگی طبیعی، پالت رنگ‌های پاییزی را نیز نشان می‌دهد که هنگام قرمز شدن برگ‌ها و شروع به سقوط از درختان برگ‌ریز ایجاد شده‌اند.

مرکز پنسیلوانیا

این تصویر خیره کننده با رنگ طبیعی از شکوفه جلبکی در اطراف جزایر غربی جیسون، مجمع الجزایری در اقیانوس اطلس جنوبی، گرفته شده است. هاله‌های آبی شیری رنگ ناشی از رشد سریع جلبک‌های فتوسنتزی هستند. به گفته رصدخانه زمین، این جلبک‌ها در آب‌های غنی از مواد مغذی که توسط جریان مالویناس غنی شده است، رشد می‌کند.

جزایر غربی جیسون

این عکس هوایی خیره کننده از دریاچه قرمز ناترون در تانزانیا گرفته شده است. دریاچه ناترون یک دریاچه قلیایی است. این رنگ چشمگیر از مخلوط مذاب کربنات سدیم و نمک‌های کربنات کلسیم از آتشفشان‌های مجاور که از طریق چشمه‌های آب گرم وارد آب می‌شوند، ایجاد می‌شود. به گفته رصدخانه زمین، این منطقه با میانگین دمای ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) و کمتر از ۱۹.۷ اینچ (۵۰۰ میلی متر) بارندگی در سال، یکی از خشن‌ترین محیط‌های روی زمین است.

دریاچه قرمز ناترون در تانزانیا

به گفته موسسه اسمیتسونیان، این تصویر از کوه مایکل گرفته شده است. به گفته رصدخانه زمین ناسا، معمولاً تصاویر ماهواره‌ای از این آتشفشان استراتو (یک آتشفشان با شیب تند و مخروطی شکل) با ابر پوشانده می‌شود.

با این حال، در این تصویر، مسیری به کوه مایکل (آتشفشانی ۲۷۶۵ فوتی (۸۴۳ متری) واقع در جزایر ساندویچ جنوبی در اقیانوس اطلس جنوبی) توسط بخار سفید تولید شده از طریق گاز‌های آتشفشانی و ذرات در تعامل با ابر‌های عبوری آشکار می‌شود. در اطراف قله آتشفشان، ابر موجی مثلثی شکل است که وقتی کوه‌ها و آتشفشان‌ها مسیر ابر‌های عبوری را می‌شکنند، به وجود می‌آید.

کوه مایکل

این تصویر شگفت‌انگیز از تنگه سانیکوف (یک بدنه آبی بین جزایر سیبری جدید در شمال سرزمین اصلی روسیه) گرفته شده است. این تنگه دریای لاپتف را از غرب به دریای سیبری در شرق متصل می‌کند. لایو ساینس قبلا گزارش داده بود که این تنگه در بیشتر سال پوشیده از یخ باقی می‌ماند. این تصویر نشان می‌دهد که ورقه یخ در طول تابستان از هم جدا می‌شود و منظره‌ای زیبا از قطعات پازل یخی ایجاد می‌کند.

تنگه سانیکوف

یخ دریا مانند یخ های Ronne قطب جنوب که در این تصویر دیده می‌شود معمولاً در اطراف محیط یک قفسه یخی جمع می‌شود. به گفته رصدخانه زمین ناسا، این عکس از یک نوع یخ دریایی متفاوت گرفته شده است که در نوار پهنی از آب در دریای ودل که توسط باد‌های شدید ایجاد شده است، شناور بود.

بین قفسه یخی ضخیم رون در گوشه سمت راست پایین تصویر و یخ چند لایه دریا که در بالای تصویر قرار دارد، نوار‌های تیز یخ نیلاس دیده می شود. این یخ دریایی سوزن مانند، از کریستال‌های یخی جوانی به نام یخ فرازیل تشکیل شده است. یخ فرازیل در نهایت به نیلایی تبدیل می‌شود که ضخامت آن‌ها بیش از ۴ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) نیست.

قطب جنوب

این آرایه رنگارنگ از مکعب‌های موجود در «سالار د آتاکاما» (یک منطقه نمکی احاطه شده توسط کوه‌ها در شیلی) در واقع بزرگترین کارخانه لیتیوم جهان است. لیتیوم جزء اصلی باتری‌های مورد نیاز برای تامین انرژی است. این گیاه، آب نمک غنی از لیتیوم را از زیر سطح پمپ می‌کند و آن را به استخر‌های تبخیر هدایت می‌کند. به گفته رصدخانه زمین، رنگ‌های مختلف، نتیجه مراحل مختلف فرایند تبخیر هستند.

سالار د آتاکاما

منبع:باشگاه

برچسب ها: زمین ماهواره فضا
ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی