کد خبر: ۲۴۰۱۰
|
۰۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۰

ابداع نوع جدیدی از دیسک‌های شیشه‌ای برای ذخیره داده‌ها

پژوهشگران با استفاده از تکنیک ۵D نوعی جدید از دیسک شیشه‌ ای را ساختند که می‌ تواند ظرفیت ذخیره سازی را تا ۵۰۰ ترابایت افزایش دهد.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از hothardware، طبق شواهد نمونه‌ای بهتر از فناوری جدید ذخیره‌ سازی اطلاعات که توسط محققان مرکز تحقیقات اپتوالکترونیک دانشگاه ساوتهمپتون ایجاد شده، وجود ندارد. با استفاده از پالس‌های لیزر فمتوثانیه، این تکنیک ساختار بلوری شیشه را به گونه‌ای دقیق تغییر می‌دهد که به گفته سازندگان آن، به ۵D اجازه می‌دهد تا ۵۰۰ ترابایت داده را روی یک دیسک شیشه‌ای به اندازه یک Blu-ray ذخیره کند. این تراکم بسیار زیاد است، اما طبیعتا معایبی هم دارد و به این معنی است که احتمالاً نمی‌توانید به این زودی‌ها "۵DVD" را برای استفاده شخصی بخرید.

تکنیک ۵D

اساساً آنچه اتفاق می‌افتد این است که پالس‌های لیزر فمتوثانیه با تغییر ساختار شیشه و ایجاد زوایای انکسار و عقب‌ افتادگی خاص باعث به وجود آمدن وکسل‌ها یا همان پیکسل‌های حجمی یا پیکسل‌های سه‌بعدی در شیشه می‌شوند که یک تغییر در قطبی شدن است. همراه با سه بعد فضایی معمولی وکسل‌ها، این پنج کیفیت به ما ذخیره داده "پنج بعدی" را ارائه می‌دهد. البته این ایده جدید نیست و همان گروه در دانشگاه ساوتهمپتون این مفهوم را در سال ۲۰۱۳ نشان داده بودند و در سال ۲۰۱۶ اعلام کردند که تکنیک ضبط را کامل کرده اند. فقط یک مشکل وجود داشت که آن هم کند بودن این فناوری بود، اما این بار محققان راهی پیدا کرده اند که این فناوری را به عملی بودن و در نتیجه قابلیت اجرایی به عنوان یک محصول نزدیک‌تر می‌کند.

سرعت نوشتن در دیسک‌های شیشه‌ای جدید

این تیم با خوشحالی اظهار می‌کند که سرعت نوشتن تا یک میلیون وکسل در ثانیه یا حدود ۲۲۵ کیلوبایت بر ثانیه را به دست آورده اند که با توجه به استاندارد‌های امروزی کندتر از یک CD-ROM قدیمی است، اما محققان خاطرنشان کردند که می‌توان از طرح‌های ضبط موازی اصلاح‌ شده برای نوشتن دیسک‌های ۵۰۰ ترابایتی تئوری‌شده در «حدود ۶۰ روز»، با نرخ انتقال حدود ۱۰۰ مگابایت در ثانیه استفاده کرد. این دیسک‌های شیشه‌ای علاوه بر تراکم بالا، مزایای دیگری از جمله دوام بسیار بالا برای جبران کندی سرعت ضبط دارند.

دیسک شیشه‌ای

قابلیت‌های دیسک‌های شیشه‌ای جدید

در سال ۲۰۱۶، محققان ادعا کردند که این دیسک‌ها می‌توانند تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند و میلیارد‌ها سال در دمای اتاق بدون تخریب دوام بیاورند. با توجه به چگالی بالا و دوام فوق العاده، این دیسک‌ها را برای اهداف بایگانی بسیار طولانی مدت مناسب می‌کند. همچنین محققان بیان می‌کنند که می‌توان این دیسک‌ها را با سرعت «ده‌ها مگابایت در ثانیه» با «تصویربرداری قطبش خودکار و الگوریتم‌های رمزگشایی قوی‌تر» بازخوانی کرد و برای داده‌های بایگانی شده به اندازه کافی سریع عمل می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی