کد خبر: ۲۴۰۳۷
|
۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۰

شمارس معکوس تا پرتاب "جیمز وب"

شمارس معکوس برای پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب آغاز شده است و این تلسکوپ قدرتمند تنها چند ساعت با پرتاب فاصله دارد. اکنون آژانس فضایی اروپا تصاویر و فیلمی از موشک آریان ۵ که حامل این تلسکوپ به فضا است، منتشر کرده است.

به گزارش«نبض فناوری» این آژانس فضایی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: وقت آن است که فراتر را ببینیم.

در روز ۲۳ دسامبر(۲ دی) تلسکوپ فضایی جیمز وب با امنیت کامل درون محافظ موشک ۵۳ متری آریان ۵ قرار گرفت و ساختمان مونتاژ نهایی را برای رفتن به سکوی پرتاب اروپا در گویان فرانسه ترک کرد.

قرار است این موشک امروز، شنبه ۴ دی، در ساعت ۷:۲۰ دقیقه به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۵:۵۰ به وقت تهران) به فضا پرتاب شود.

شمارس معکوس تا پرتاب "جیمز وب"

پیش از این چندین بار پرتاب موشک جیمز وب به دلایلی مثل بروز مشکل فنی و تکان خوردن شدید وب هنگام جابه‌جایی با تاخیر مواجه شده بود. این تلسکوپ ابتدا قرار بود در روز ۱۸ دسامبر(۲۷ آذر) به فضا پرتاب شود اما پرتاب آن به چهار روز بعد و روز ۲۲ دسامبر(یکم دی) موکول شد. این پرتاب نیز به دلیل بروز مشکل فنی لغو و در نهایت به روز جمعه سوم دی موکول شد. گرچه این بار نامساعد بودن شرایط جوی بار دیگر باعث تاخیر این ماموریت شد. اکنون باید منتظر پرتاب وب طی چند ساعت آینده بمانیم.

تلسکوپ فضایی جیمزوب پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا است. ساخت این تلسکوپ قدرتمند از سال ۱۹۹۶ آغاز شده است. وب دارای آینه‌هایی بزرگ به شکل کندوی زنبور عسل با روکش طلاست و جهان را در نور مادون قرمز رصد می‌کند.

شمارس معکوس تا پرتاب "جیمز وب"

جیمزوب برخلاف هابل در مدار زمین قرار نخواهد گرفت بلکه به نقطه‌ی لاگرانژی۲ رفته و در مداری به دور خورشید می‌چرخد.

به گفته‌ی‌ محققان این تلسکوپ به رصد نخستین سال‌های پس از مه‌بانگ می‌پردازد و آنچه که هابل قادر به رصدش نبوده را آشکار می‌کند.

از ابزار علمی بسیار پیشرفته جیمز وب می‌توان به ابزار مادون قرمز متوسط برای تهیه تصاویر شبیه هابل از کهکشان‌ها، دنباله دارها و اجرام آسمانی سنگین توسط کنسرسیوم اروپا آماده شده است، اشاره کرد. دوربین فیلتردار مجهز به حسگرهای دقیق FGS-TFI برای تصاویر با وضوح تصویری بالا از سایر اجرام آسمانی نیز توسط آژانس فضایی کانادا ساخته و سه سال پیش در اختیار ناسا قرار گرفته است. تلسکوپ "جیمز وب" به افتخار "جیمز ای. وب" که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ به عنوان مدیرناسا مشغول به کار بوده و نقش مهمی در برنامه فضایی آپولو داشته، نامگذاری شده است.

شمارس معکوس تا پرتاب "جیمز وب"

این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری پس از پرتاب چندین ماه را صرف باز شدن و فعال‌سازی سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود می‌کند تا سرانجام پس از شش ماه اولین تصاویر را به زمین بفرستد.

شمارس معکوس تا پرتاب "جیمز وب"

شمارس معکوس تا پرتاب "جیمز وب"

 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی