کد خبر: ۲۴۰۴۸
|
۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

تلسکوپی 100 برابر قدرتمندتر از هابل

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای پرتاب از گویان فرانسه آماده شد.

به گزارش نبض فناوری، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ابزار 14000 پوندی که تقریباً به اندازه یک زمین تنیس باز می شود، پس از 26 دقیقه از موشک ساخت فرانسه در فضا رها می شود. تلسکوپ فضایی جیمز وب روز شنبه از سواحل شمال شرقی آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد.

تلسکوپ انقلابی مادون قرمز 9 میلیارد دلاری که توسط ناسا به عنوان رصدخانه علمی-فضایی برتر دهه آینده مورد شناخته شده، در داخل محفظه محموله موشک آریان 5 در ساعت 7:20 صبح به وقت شرقی (1220 به وقت گرینویچ) آماده پرواز است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ابزار 14000 پوندی که تقریباً به اندازه یک زمین تنیس باز می شود، پس از 26 دقیقه از موشک ساخت فرانسه رها می شود.

در طول ماه بعد، تلسکوپ وب به سمت مقصد خود در مدار خورشیدی در فاصله تقریباً 1 میلیون مایلی زمین (تقریباً چهار برابر دورتر از ماه) حرکت خواهد کرد. مسیر مداری ویژه وب آن را در راستای ثابتی با زمین نگه می‌دارد، زیرا سیاره و تلسکوپ پشت سر هم دور خورشید می‌چرخند.

در مقام مقایسه، تلسکوپ فضایی هابل، سلف 30 ساله وب، از فاصله 340 مایلی به دور زمین می چرخد و هر 90 دقیقه یکبار از سایه سیاره عبور می کند.

جیمز وب حدود 100 برابر حساستر از هابل است و انتظار می رود درک دانشمندان از جهان و جایگاه ما در آن را عمیقاً متحول کند. وب عمدتاً کیهان را در جهان مشاهده خواهد کرد. طیف مادون قرمز، به آن اجازه می دهد از میان ابرهای گاز و غبار که در آن ستارگان متولد می شوند رصد کند، در حالی که هابل عمدتاً در طول موج های نوری و فرابنفش عمل کرده است.

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی