کد خبر: ۲۴۱۸۰
|
۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۲

خانه‌های خلاق چگونه به توسعه صادرات محصولات ایران ساخت کمک می‌کند؟

امرزوه شکل گیری خانه‌های خلاق به عنوان واسطه بستر مناسبی را برای توسعه صادرات هموار کرده است به گونه‌ای که مراکز خدمات نرم افزاری شامل تحقیقات بازار، بازاریابی، اخذ استاندارد‌ها و مجوز‌های فروش از جمله اقداماتی است که به این شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در خانه نوآوری ارائه می‌شود تا روند صادرات با سهولت اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امرزوه یکی از موضوعات اساسی که می‌تواند به توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان کمک کند بحث شکل‌گیری خانه‌های نوآوری و خلاق است که به عنوان واسطه در این حوزه نقش آفرینی می‌کنند و این خانه‌ها تحت حمایت مراکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است که علاوه براینکه در داخل کشور راه‌اندازی شده است بلکه در کشور‌های مختلف دنیا مانند چین، کنیا، سوریه و روسیه و ... نیز ایجاد شده است تا از این طریق به توسعه صادرات کمک قابل توجهی کند.

گفتنی است این خانه‌های نوآوری خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهند و به دستورالعمل‌های آیین‌نامه صادراتی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری جهت ورود به بازار‌های بین‌المللی دسترسی نیز دارند.

ارائه خدمات نرم افزاری شامل تحقیقات بازار، بازاریابی، اخذ استاندارد‌ها و مجوز‌های فروش از جمله اقداماتی است که به این شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در خانه نوآوری ارائه می‌شود تا روند صادرات با سهولت اجرایی شود؛ بنابراین هدف از شکل گیری این خانه‌ها ارائه خدمات سخت‌افزاری از قبیل تامین فضای کار اختصاصی و فضای کار اشتراکی و اتاق جلسات و شوروم کالایی است تا شرکت‌ها بتوانند به این واسطه محصولات ایران‌ساخت خود را به کشور مربوطه و سایر کشور‌های همجوار آن‌ها صادرات کنند.

لازم به ذکر است که کشور‌هایی که خانه نوآوری در آن‌ها ایجاد می‌شود به عنوان هاب صادراتی می‌توانند زمینه صادرات به سایر کشور‌های منطقه را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فراهم کنند. توسعه زیرساخت فیزیکی در بازار‌های هدف صادراتی برای شرکت‌های دانش بنیان و خلاق مهم‌ترین هدف ایجاد خانه‌های نوآوری و فناوری در خارج از ایران است.

در همین راستا سورنا ستاری معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری ستاری معتقد است که ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری یکی از مسیر‌های مطمئن برای ایجاد فرهنگ توسعه و سرمنشا تغییرات اساسی و بنیادی در آموزش کشوراست. ما توقع نداریم که دانش آموز ۱۵ ساله شرکت دانش بنیان راه اندازی کند؛ بلکه به دنبال این هستیم که آن‌ها خودکفا شوند و با اعتماد به نفس بالا ایده‌های خود را اجرا کنند. باید به این درک و باور برسیم که فکر و خلاقیت سرمایه اصلی جامعه است.

همچنین پرویز کرمی با اشاره به اهمیت نقش خانه‌های خلاق ونوآوری در حوزه ایجاد بستر لازم برای تسریع دسترسی عرضه و ارائه محصولات و ایجاد شبکه نیرو‌های متخصص در بازار‌های هدف، گفته بود: کسب و کار‌های دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، طراحی، یادگیری، چاپ و نشر، گیاهان داروئی و طب سنتی، هنر‌های تجسمی و نمایشی، رشته‌های هستند که در خانه‌های خلاق تمرکز بیشتری بر روی آن‌ها صورت گرفته است.

گفتنی است هم اکنون نزدیک ۳۰ خانه خلاق در حوزه‌های مختلف صنایع فرهنگی و خلاق افتتاح شده و ایجاد ۷۰ مرکز در استان‌های مختلف نیز در دستور کار قرار دارد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی