کد خبر: ۲۴۴۵۶
|
۱۶ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۰

اینتل از تراشه رقیب M۱ اپل در CES ۲۰۲۲ رونمایی کرد

به گفته مسئولان شرکت اینتل نسل جدید تراشه‌های Alder Lake سریع‌ترین پردازنده‌های موبایلی حال حاضر جهان هستند.

به گزارش« نبض فناوری» به گفته شرکت اینتل تراشه‌های Alder Lake برای رقابت با تراشه M۱ اپل طراحی شده اند. اینتل از پردازنده‌های موبایل سری H جدید شامل تراشه Core i۹-۱۲۹۰۰HK در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ رونمایی کرد. 

به نقل از appleinsider، نسل دوازدهم پردازنده‌های مرکزی Alder Lake اولین تراشه‌های لپ‌تاپ اینتل با معماری هیبریدی هستند؛ این مجموعه ترکیبی از هسته‌هایی با کارایی بالا و بر اساس تراشه‌های Atom این شرکت است. به گزارش Ars Technical تمام تراشه‌های جدید اینتل بر اساس فرآیند ساخت Intel ۷ بوده که در واقع یک فرآیند ۱۰ نانومتری است.

توجیه اینتل در این زمینه چگالی مشابه فرآیند ۷ نانومتری این ترانزیستور‌ها است. اینتل پس از حدود شش سال ساخت تراشه با فرآیند ۱۴ نانومتری حال این نسل جدید را به بازار معرفی کرده است. طراحی هسته هیبریدی این تراشه‌ها شبیه پردازنده‌های اپل است؛ همچنین تراشه‌های جدید دارای چهار پورت تاندربولت ۴، ۹۶ واحد گرافیکی اینتل، پشتیبانی از حافظه‌های DDR۵، LPDDR۵، DDR۴ و LPDDR۴X، اتصال Wi-Fi ۶E و PCIe ۴.۰ هستند.

رقابت اپل و اینتل

تراشه‌های جدید اینتل چه زمانی به بازار می‌آیند؟

اینتل تراشه‌های قدرتمند سری H با ظرفیت ۴۵ وات را در CES ۲۰۲۲ به نمایش گذاشت. همچنین تراشه‌های سری ۹ واتی U و تراشه‌های ۲۸ واتی سری P نیز در اواخر سال ارائه می‌شوند. تراشه‌های سری H نیز مشابه پردازنده‌های دسکتاپ Alder Lake برق مصرف نمی‌کنند. محصولات جدید در CES نشان دهنده عزم جدی اینتل برای پس گرفتن جایگاه خود در فضای پردازنده‌های موبایل است. تراشه‌های Alder Lake در مقایسه با M۱. Core i۹-۱۲۹۰۰HK تا ۲۸ ٪ عملکرد بهتر در حوزه بازی رایانه‌ای و ۴۴ ٪ عملکرد سریعتر در زمینه تولید محتوا را ارائه می‌دهند.

پردازنده های اینتل

به عقیده این شرکت تراشه ۵.۰ گیگاهرتزی از AMD Ryzen ۵۹۰۰HX و M۱ Max اپل پیشی خواهد گرفت. تست بنچمارک اینتل نشان از برتری Core i۹-۱۲۹۰۰HK نسبت به تراشه M۱ Max اپل دارد؛ قدرت این تراشه جدید بیش از ۳۵ وات و قدرت M۱ Max حدود ۲۰ وات است. طبق آمار و ارقام اینتل برای ارائه ۵۰ درصد عملکرد بهتر نسبت به M۱ Max، دو برابر قدرت نیاز است. قوانین FAA اجازه طراحی باتری‌های بزرگ برای لپ‌تاپ‌ها را می‌دهد. با این تفاسیر تراشه‌های اینتل هنوز برای رسیدن به قدرت M۱ راهی طولانی در پیش دارند.

اطلاعات تراشه های Alder Lake

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی