کد خبر: ۲۴۴۸۴
|
۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰
توسط یک شرکت دانش‌بنیان؛

نرم افزار مانیتورینگ و کنترل از راه دور (اسکادا) طراحی شد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه‌های شبکه فرمان شریف، با بیان اینکه برای مقابله با حملات سایبری و امنیت بیشتر نرم افزار مانیتورینگ و کنترل از راه دور (اسکادا) را طراحی کردیم، گفت: این نرم افزار صد در صد بومی، به همراه مودم‌های مخابراتی بی سیم و تابلو فرمان امکان مانیتورینگ، کنترل از راه دور و اتوماسیون سیستم‌های صنعتی فراهم شد.

نرم افزار مانیتورینگ و کنترل از راه دور (اسکادا) طراحی شد

علیرضا فرهادی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه‌های شبکه فرمان شریف، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» اظهار کرد: این شرکت در حوزه تولید و ساخت دستگا‌های اتوماسیون، مانیتورینگ و یا کنترل از راه دور صنعتی و برنامه نویسی و خرید و فروش هر نوع کالا‌های مجاز مربوط به موضوع شرکت، اخذ و اعطای نمایندگی از شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و بخش خصوصی فعال است.

وی با اشاره به اینکه یکی از محصولات دانش بنیان ما سامانه خودکار توسعه آب کشاورزی است، تصریح کرد: در حقیقت این سامانه راه‌حل مناسبی است برای حل بحران کم آبی کشور است. این سامانه به صورت پایلوت در استان خوزستان پیاده سازی شده است و به همین منظور سطح آمادگی فناوری را دریافت کردیم. ماحصل بکارگیری این سامانه در کشور استرالیا استحصال مازاد آب از طریق شبکه آبیاری کشاورزی کشور بوده است که به واسطه آن بحران را پشت سربگذارد.

وی تصریح کرد: این موفقیت و دستاورد انگیزه‌ای شد برای ما که کار در دانشکده برق شریف شروع کرده و آن را بومی سازی کنم. سال ۹۴ نمونه آزمایشگاهی سامانه آبیاری کشاورزی را و مشخصات خاص کشور توسعه داده شده است. هم اکنون این سامانه بومی سازی شده است.

وی فناوری سطح بالا، کاملا بومی و متکی بر توسعه سخت افزار و نرم افزار داخلی به منظور حمایت از اشتغال و تولید داخلی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی را از ویژگی‌ها و مزایای رقابتی سامانه بومی خودکار انتقال آب دانست و افزود: هماهنگی کامل با سیاست‌های پدافند غیر عامل کشور، دارا بودن شبکه بی‌سیم اختصاصی جهت نقل و انتقال داده‌ها و بهره‌مندی از نرم‌افزار اسکادای کاملا بومی با هدف جلوگیری از دستکاری سامانه توسط افراد غیر مجاز، از دیگر مزایای این سامانه کاملا بومی  است.

فرهادی گفت: این محصول یک مثال عملی از سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء صنعتی جهت ارتقاء چشمگیر راندمان شبکه آبیاری کشاورزی است. این طرح به صورت پایلوت اجرایی شده است به ازای هر دریچه‌ای خودکاری که دانشگاه ملبورن استرالیا به شبکه نصب می‌کند ۶۰ هزار دلار به طور متوسط از دولت استرالیا دریافت می‌کند این درحالیست که هزینه ارتقای هر دریچه ۱۰ تنی که در خوزستان انجام شده بالغ بر ۱۵ میلیون تومان است. علاوه بر این به دلیل بومی بودن این سامانه از اهمیت سایبری بالاتری برخوردار است در حالیکه محصولات خارجی چنین امنیت سایبری را ندارند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه‌های شبکه فرمان شریف، تصریح کرد: یکی از معضلاتی که صنعت دارد محصولات ما عمدتا با یکسری نرم افزار‌های اسکادا کار می‌کند ازآنجا که بومی نبوده و محصول خارجی است بنابراین فکتور و اپراتور آن باز بوده است و کسی که این نرم افزار را طراحی کرده دسترسی به آن نرم افزار دارد.

وی تأکید کرد: بنابراین برای امنیت بیشتر ما نرم افزار مانیتورینگ و کنترل از راه دور (اسکادا) را طراحی کردیم. با استفاده از این نرم افزار صد در صد بومی، به همراه مودم‌های مخابراتی بی سیم و تابلو فرمان امکان مانیتورینگ، کنترل از راه دور و اتوماسیون سیستم‌های صنعتی فراهم شد.

فرهادی گفت: این نرم افزار یک ماژول کلیدی در توسعه سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء صنعتی است. در حال حاضر صرفا این سامانه‌ها در استان خوزستان کاربردی شده است و همچنین در صدد هستیم که این دستگاه را در شهرداری استان تهران برای آبیاری بوستان‌ها و سایر بخش‌ها استفاده کند. علاوه بر این سازمان مراتع و جنگل‌های کشور جهت هوشمندسازی شبکه آبیاری استفاده کند. علاوه براین یکسری مذاکراتی را با اوقاف نیز انجام دادیم تا ارتفاع راندمان شبکه آبیاری کشاورزی را توسعه داده و سطح کشت را ارتقا دهد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی