کد خبر: ۲۴۴۸۶
|
۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۱

اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی

ستاد توسعه زیست فناوری اعلام کرد فرآوری زیستی محصولات غذایی و کشاورزی با اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه گسترش می‌یابد.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، یکی از روش‌های فرآوری مواد غذایی و محصولات کشاورزی، استفاده از فناوری‌های زیستی است. روشی که در صنایع غذایی جهان به سرعت در حال رشد و توسعه است.

«استفاده از بیوکاتالیست‌ها در فرآیند تولید نان»، «فرآیندهای استخراج، تصفیه و استریفیکاسیون روغن‌های خوراکی»، «تولید محصولات لبنی»، «استخراج پروتئین» و غیره از جمله این روش‌ها است. این کار در ایران با اجرای ۲۷۰ پروژه تعریف شده در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجرا است.

توسعه فرآوری زیستی در فرآیند تولید محصولات غذایی و کشاورزی علاوه بر بهبود ویژگی‌های محصول و کاهش هزینه‌های تولید، در تضمین سلامت محصولات غذایـی نیز موثر است.

در همین راستا و با توجه به اهمیت اجرای این کار، «۱۰ طرح در زمینه توسعه روغن‌های خوراکی» تعریف شده است که این کار در صورت اجرای درست و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، می تواند برای ۲۰۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد کند.

برنامه دیگری که در این حوزه مدنظر است، «توسعه استفاده از محصولات غذایی و نوشیدنی‌های تخمیری» است که قرار است ۱۰ پروژه ملی اجرایی شود و ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

همچنین در این راه، «توسعه استفاده از کاتالیست‌های زیستی در تولید نان و نوشیدنی‌های لبنی و غیرلبنیم نیز با اجرای ۱۰ پروژه تعریف شده است که می تواند ۳۰۰ اشتغال پایدار در کشور به وجود آورد.

اجرای «۲۰۰ پروژه در زمینه بسته بندی محصولات کشاورزی و غذایی با رویکرد صادرات» هم برنامه دیگری در این حوزه است که طی ۵ سال، برای یک هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد.

«فرآوری غلات و حبوبات» نیز با اجرای ۲۰ پروژه در حال اجرا است. این کار هم می‌تواند زمینه اشتغال را برای ۲۰۰ نفر فراهم کند. همچنین «۲۰ پروژه برای فرآوری گوشت، شیر و لبنیات» تعریف شده است که با اجرای کامل آنها ۴۰۰ نفر می توانند از مزایای اشتغالزایی آن بهره‌مند شوند.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی