کد خبر: ۲۴۵۳۰
|
۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

انتشار تصویر دو کهکشان که خطای دید می دهند

ناسا تصویر دو کهکشان که ظاهرا به هم برخورد کرده اند را منتشر کرده است.

به گزارش «نبض فناوری»، ناسا تصویری از دو کهکشان کیهانی را به اشتراک گذاشته است که در فاصله تقریباً 215 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی حوت قرار دارند. تصویر توسط تلسکوپ هابل گرفته شد.

 ناسا گفت که به نظر می رسد کهکشان ها در حال فرو رفتن در یکدیگر هستند، اما در واقعیت، این دو از هم دور هستند. کهکشان مارپیچی اصلی NGC 105 نام دارد و به نظر می رسد همسایه کشیده شده  آن در حال لمس لبه این کهکشان است.

تلسکوپ فضایی هابل، پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا، در سال 1990 به فضا پرتاب شد و از آن زمان تاکنون مشغول مطالعه کیهان بوده است. این تلسکوپ به دلیل دید بدون مانع خود از جهان، تاکنون بیش از 1.3 میلیون رصد انجام داده است. این به ستاره شناسان کمک کرده تا سن کیهان را تعیین کنند و سیارات منظومه شمسی را زیر نظر داشته باشند.

ادوارد استفان ستاره شناس فرانسوی اولین بار NGC 105 را در سال 1884 پیدا کرد. اطلاعات زیادی در مورد همسایه آن تا کنون در دسترس نیست. برای گرفتن این تصویر، تیم هابل از مجموعه وسیعی از اندازه‌گیری‌های هابل برای بررسی کهکشان‌های مجاور که شامل دو پدیده نجومی شگفت‌انگیز است استفاده کردند.

هابل اغلب تصاویر دیدنی از اجرام آسمانی به اشتراک می گذارد برای مثال ماه گذشته، تصویری از یک کهکشان مارپیچی خیره کننده به نام NCG 7329 را به اشتراک گذاشت. این تصویر گرداب ستاره ای را با نور زرد متمرکز در مرکز و مارپیچ هایی به رنگ آبی نشان داد.

هابل با بیش از 30 سال خدمت، اکنون در حال پیر شدن است و ناسا و شرکای بین المللی آن قصد دارند آن را با تلسکوپ فضایی جیمز وب  که به تازگی پرتاب شده جایگزین کنند.

ارسال نظرات
همراه با ارائه چندین ویژگی دسترسی جدید اپل «ردیابی چشم» را به آیفون‌ها و آی‌پدها می‌آورد
وزیر ارتباطات با اشاره افتتاح پروژه های ارتباطی: کیفیت و سرعت اینترنت افزایش پیدا می کند
در آستانه برگزاری رویداد سالانه I/O انجام شد رونمایی گوگل از پیشرفت‌ جدید هوش‌ مصنوعی خود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 اردیبهشت 1403 نرخ تسلط بازار بیت‌کوین چه میزان است؟
وبگردی