کد خبر: ۲۴۵۵۴
|
۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۰

منتخب تصاویر فضایی از نگاه پایگاه "اسپیس"

پایگاه خبری "اسپیس" منتخبی از تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر کرده است.

به گزارش «نبض فناوری»، اسپیس اعلام کرد، فضا یک مکان شگفت‌انگیز است که هرچه در آن کاوش کنیم بیشتر به زیبایی‌های آن پی می‌بریم. تصاویر فضایی جذابی که اخیرا پربازدید بوده‌اند به شرح زیر است.

غروب مداری و هلال ماه

منتخب تصاویر فضایی از نگاه پایگاه

یکی از فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی در ششم دسامبر ۲۰۲۱ تصویری زیبا از این بخش از جو زمین را که هلال ماه نیز در آن نمایان است، ثبت کرد. زمانی که این "تصویر رقومی"(digital image) گرفته شد، این آزمایشگاه در حال چرخش در ارتفاع حدود ۲۶۲ مایلی(۴۲۲ کیلومتری) بر فراز اقیانوس آرام در شرق نیوزیلند بود. "تصویر رقومی" یک تصویر آنالوگ تبدیل شده به شکل عددی به منظور استفاده در کامپیوتر است. تصویر به نقاط ریزی به نام پیکسل تقسیم می‌شود. از این ارتفاع، دوربین فضانورد ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌توانست تشعشعات نور خورشید را به روش‌های مختلفی ثبت کند. به گفته ناسا نوارهای رنگی که در تصویر دیده می‌شوند متعلق به چهار لایه اول جو به نام‌های تروپوسفر، استراتوسفر، مزوسفر و ترموسفر هستند.

تصویر ماهواره‌ای از نوریستر

منتخب تصاویر فضایی از نگاه پایگاه

ویرجینیا و مریلند به دلیل فرارسیدن نوریستر در اوایل این هفته تحت تاثیر برف سنگین قرار گرفتند. این تصویر از بارش برف توسط تابش‌سنج طیفی تصویربرداری با وضوح متوسط(Moderate-resolution Imaging Spectroradiometer) یا مُدیس(MODIS) ماهواره ترا ناسا گرفته شده است. نوریستر در مقیاس کلان به طوفان‌هایی اطلاق می‌شود که در امتداد ساحل شرقی ایالات متحده آمریکا و کانادا و غرب اقیانوس اطلس شمالی رخ می‌دهند. به دلیل اینکه این طوفان‌ها از سمت شمال شرق می‌آیند، به این نام معروف شده‌اند.

سحابی شعله

منتخب تصاویر فضایی از نگاه پایگاه

رصدخانه جنوبی اروپا(European Southern Observatory) اخیراً تصویر جدیدی از سحابی شعله(Flame Nebula) منتشر کرده است. صورت فلکی شکارچی در این تصویر جدید منتشر شده توسط رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) همانند صحنه‌هایی از یک نمایش آتش‌بازی تماشایی در تعطیلات و جشن سال نو به نظر می‌رسد. شاید در ابتدا تصور کنید آتشی در فضا شعله‌ور شده است، اما جای نگرانی نیست؛ چرا که این صورت فلکی نمادین نه در حال انفجار و نه در حال سوختن است و "آتشی" که در این تصویر می‌بینید، "سحابی شعله" صورت فلکی شکارچی و اطراف آن است که تصویرش در امواج رادیویی ثبت شده است.

این تصویر توسط تلسکوپ رادیویی APEX که توسط رصدخانه جنوبی اروپا اداره می‌شود، ثبت شده است. تصویر تازه پردازش شده از سحابی شعله که در آن تصویر سحابی‌های کوچک‌تری مانند سحابی سر اسب نیز حضور دارند، بر اساس مشاهداتی که "توماس استنکه"(Thomas Stanke)، ستاره‌شناس سابق رصدخانه جنوبی اروپا و تیمش چند سال پیش انجام دادند، ایجاد شده است. چرا که آنها چند سال پیش برای آزمایش ابزار SuperCam که اخیرا در APEX نصب شده بود، جهت این تلسکوپ را به سمت صورت فلکی شکارچی تغییر دادند.

حال محققان نتیجه زحمات خود را دیده‌اند و اکنون نتایج مطالعه خود را در مجله "Astronomy & Astrophysics" منتشر کرده‌اند. صورت فلکی شکارچی یکی از معروف‌ترین مناطق آسمان است که ابرهای مولکولی غول‌پیکر و اجرام کیهانی وسیعی که عمدتا از هیدروژن تشکیل شده‌اند را در خود جای داده است و جایی است که ستارگان و سیارات جدید بسیاری در آن تشکیل می‌شوند. این ابرها در فاصله بین ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ سال نوری از ما قرار دارند. این سحابی گسیلشی خوشه‌ای از ستاره‌های جوان را در مرکز خود جای داده است که این ستارگان جوان نیز تشعشعات پرانرژی ساطع می‌کنند و سبب درخشش گازهای اطراف می‌شوند.

علاوه بر سحابی شعله و اطراف آن، "استنکه" و همکارانش توانستند طیف وسیعی از اجرام دیدنی دیگر مانند سحابی‌های بازتابی مسیه ۷۸ و NGC ۲۰۷۱ را نیز مشاهده کنند. در اخترشناسی، سحابی بازتابی به ابر میان‌ستاره‌ای گفته می‌شود که نور ستاره یا ستارگان نزدیک خود را منعکس می‌کند. این تیم حتی یک سحابی جدید کشف کردند. سحابی جدید همانند یک جسم کوچک که از نظر ظاهری تقریبا دایره‌ای بود، به نظر می‌رسد. اخترشناسان نام آن را سحابی گاو (Cow Nebula) نهادند.

گذر "پارکر" از تاج خورشید

منتخب تصاویر فضایی از نگاه پایگاه

چندی پیش کاوشگر خورشیدی پارکر پس از آنکه برای اولین بار موفق به لمس تاج خورشید شده بود فیلمی از این گذر منتشر کرد که شش تصویر بالا بخش‌هایی از آن هستند. برای اولین بار در تاریخ یک کاوشگر موفق به لمس تاج خورشید شد. پارکر وارد جو فوقانی خورشید موسوم به "تاج خورشید" شد و این گام مهم در روز ۱۴ دسامبر در یک کنفرانس خبری در نشست پاییز اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا ۲۰۲۱ در نیواورلئان اعلام شد. این کاوشگر با گذر از جو خورشید از ذرات و میدان‌های مغناطیسی آنجا نمونه‌برداری کرد. کاوشگر خورشیدی "پارکر" ناسا در سال ۲۰۱۸ با هدف مطالعه خورشید از نزدیک پرتاب شد و هر دفعه به هدف خود نزدیک و نزدیک‌تر شده و رکورد جدیدی را ثبت می‌کند. این کاوشگر از مجموعه‌ای از ابزارهای موجود برای مطالعه ذرات خورشیدی با انرژی بالا در جو خورشید برای درک بهتر منشا بادهای خورشیدی استفاده می‌کند. "پارکر" در مجموع ۲۴ بار به تاج خورشیدی شیرجه خواهد زد.

کلاهک یخی شمالی در مریخ

منتخب تصاویر فضایی از نگاه پایگاه

مریخ نورد چینی‌ها اخیرا تصاویر جدیدی از سفر خود به سیاره سرخ ارسال کرده است. این تصویر، کلاهک یخی شمالی مریخ را که توسط مدارگرد تیان ون-۱ چین ثبت شده، نشان می‌دهد. کاوشگر رباتیک تیان ون۱ در ژوئیه ۲۰۲۰ از مرکز پرتاب فضایی ون‌چانگ در استان هاینان پرتاب شد. تیان-ون ۱ در ماه فوریه سال گذشته میلادی به مریخ رسید و در ماه مه، سطح‌شین حامل مریخ نورد ژورونگ روی یک ناحیه به نام "یوتوپیا پلانیتیا"(Utopia Planitia) که دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ است، فرود آمد.

آزمایش چرخ‌های یک ماه نورد

اخیرا سطح نوردی که با ماموریت آرتمیس ۲ ناسا سال ۲۰۲۳ به ماه پرواز خواهد کرد، مورد آزمایش قرار گرفته است. محققان این آزمایش را انجام دادند تا مطمئن شوند چرخ‌های آن در خاک ماه گیر نخواهند کرد. اگرچه ناسا تجربه زیادی در ارسال مریخ نوردها به مریخ دارد اما ماه با گرانش بسیار کمترش، مکانی متفاوت بوده و همانند یک چالشی جدید است. مهندسان سازنده این کاوشگر که وایپر نام دارد با گروهی دیگر از محققان همکاری کردند تا مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را انجام داده و شرایط ماه را شبیه‌سازی کنند. ماه نورد "وایپر" در نزدیکی لبه غربی دهانه نبیل قطب جنوب ماه فرود خواهد آمد. در آنجا وایپر به بررسی و جستجوی یخ آب و سایر مواد خواهد پرداخت تا اطلاعات بیشتر جدیدی از ماه در اختیار دانشمندان قرار دهد. "وایپر" در آنجا به دنبال یخ‌آب خواهد گشت. همچنین با استفاده از چهار ابزار علمی خود به جمع‌آوری نمونه‌ها و تجزیه و تحلیل خواهد پرداخت که به محققان ناسا کمک می‌کند تا دریابند که آیا ماه دارای آب کافی برای انجام مأموریت‌های آینده است یا خیر. به گفته ناسا، "وایپر" به اندازه یک خودروی حمل وسایل گلف است و تجهیزات مخصوصی دارد که توسط آنها می‌تواند آب زیر سطح ماه را شناسایی کند. هنگامی که "وایپر" وجود آب زیر ماه را تشخیص دهد، از مته مخصوص خود موسوم به "تریدنت"(TRIDENT) برای حفاری و یافتن آب استفاده می‌کند. تریدنت، مته‌ای به طول یک متر است که می‌تواند نمونه‌های مورد نیاز برای بررسی را از دل خاک بیرون بیاورد.

آماده سازی موشک آریان ۶

منتخب تصاویر فضایی از نگاه پایگاه

بخش اصلی و مراحل بالایی موشک فوق سنگین "آریان ۶ "(Ariane ۶) در راه ارسال به پایگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه و آماده شدن برای چند آزمایش پیش رو مانند آزمایش پرواز اولیه است که در حال حاضر انتظار می‌رود این آزمایش‌ها در اواخر سال ۲۰۲۲ انجام شود. موشک آریان ۶ که از اوایل دهه ۲۰۱۰ در حال توسعه است جایگزین آریان ۵ که ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ تلسکوپ فضایی جیمز وب را به فضا پرتاب کرد، خواهد شد. تلسکوپ فضایی "جیمز وب" سوار بر موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شد تا نسل جدیدی از مطالعات فضایی را رقم بزند.

"وب" به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند کیهان را در نور فرو سرخ رصد کند. امواج فرو سرخ طول موج‌هایی هستند که ما آن‌ها را به صورت گرما احساس می‌کنیم و بنابراین ابزارهای "وب" باید بسیار سرد نگه داشته شوند تا بتوانند این امواج را دریافت کنند. "وب" دارای یک محافظ خورشیدی پنج لایه است که از آن در برابر تشعشعات خورشیدی و گرما محافظت می‌کند.

موشک جدید قادر خواهد بود محموله‌هایی تا وزن ۱۱.۵ متریک تن را به مدار زمین‌آهنگ و تا ۲۱.۵ تن را در مدار نزدیک زمین پرتاب کند. برای مقایسه، تلسکوپ فضایی جیمز وب، بزرگترین محموله‌ای که تاکنون توسط آریان ۵ حمل شده است، ۶.۲ متریک تن وزن دارد.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 فروردین 1403 ریزش اتریوم و بیت‌کوین
وبگردی