کد خبر: ۲۴۷۲۰
|
۲۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

باید سواد رسانه‌ای را در راستای مقابله با تهدیدات دشمنان ارتقا داد| برنامه مسئولان در این راستا چیست؟

بدون بهره مندی از سواد رسانه‌ای بومی، توانایی مقابله با حجم انبوه تولیدات رسانه‌ای و زندگی در فضای مجازی را نخواهیم داشت، پس باید خود را برای مواجهه با این آسیب بزرگ و بهره وری مناسب از آن توانمند سازیم.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» سواد رسانه و فرهنگ سازی نحوه ورود به فضای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی یکی از مقوله‌های اساسی در کشور است که بایستی در این زمینه تدابیری اندیشمدانه صورت گیرد. متاسفانه طی سال‌های اخیر ورود افراد به حیطه فضای مجازی به دلیل نبود دانش کافی و سواد رسانه مشکلاتی زیادی را برای جامعه به ویژه برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. برای اینکه خانواده‌ها و کودکان بیشتر از این از آسیب‌های اجتماعی در امان باشند مسئولان باید دست به کار شده و فرهنگ رسانی و ارتقای سواد رسانه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند. این موضوع به حدی برای کشور حیاتی است که حتی رهبر انقلاب چندین بار در جلسات به این مقوله اشاره کردند.

پس باید این نکته را متذکر شد که امروزه فضای مجازی یک تیغ دو لب است، یک لبه آن ارتقای سطح فکر، فرهنگ و دستیابی سریع به اطلاعات و ارتباطات موثر در همه زمینه‌ها است. سوی دیگر این تیغ، آسیب‌های بی شماری در حوزه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی، سبک زندگی و فرهنگ عمومی نهفته است. باید مراقب تیغ دولبه فضای مجازی در شرایط فعالی بود.

مهارت و سواد استفاده از فضا‌های غیر مادی، امکان و فرصتی فراهم می‌آورد، تا افراد در هر زمان و هر مکان، به سهولت به تبادل اطلاعات بپردازند. اما این موضوع مستلزم بررسی آثار و پیامد‌های مثبت و منفی در به کارگیری صحیح از فناوری، ضروری و حیاتی به حساب می‌آید. ارائه توصیه‌ها و پیشنهاد‌های موجود نه تنها گامی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از این رسانه‌ها است، بلکه تعامل خانواده، فضای آموزشی و فضای مجازی را نیز گسترش می‌دهد.

باید تأکید کرد که سواد رسانه‌ای، همچون ابزاری آگاهی‌بخش برای بهره‌گیری درست، مفید و ایمن از رسانه به کار می‌آید، پس هرچه کاربران از ماهیت چالش‌ها و روش‌های رویارویی با آن‌ها شناخت بیشتری داشته باشند، ایمن‌تر هستند.

امروزه شتاب فزاینده پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پدیده شکاف دیجیتال را میان نسل‌ها پدیده آورده است که هر روز این شکاف ژرف‌تر می‌شود، بنابراین لازم است پدران و مادران برای به‌روز رسانی اطلاعات و آشنایی با دستاورد‌های نوین دیجیتال، بیشتر تلاش کنند؛ بنابراین داشتن سطحی از سواد رسانه‌ای فارغ از جایگاه شغلی، تخصصی و اجتماعی افراد برای همگان لازم و ضروری است و دستگاه‌های متولی نیز وظیفه دارند با تهیه منابع و تولید دانش، سواد رسانه‌ای جامعه را تقویت کنند و امکان کسب این مهارت را برای همگان فراهم کند. طوری که مخاطبان رسانه‌های مختلف در کشور بتوانند به جای یک ارتباط منفعل با فضای مجازی و رسانه‌ها به طور فعالانه برای قرار گرفتن در معرض فضای مجازی و رسانه و بهره برداری از آن اقدام کنند و بتوانند اگر به تولید پیام همت گماشته اند، بر ابعاد و آثارآن اشراف داشته و در مواجهه با پیام‌های دیگران نیز قدرت و مهارت انتخاب و تجزیه و تحلیل و تفسیرآن را داشته باشند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی و نیز مباحث امنیتی و سیاسی و اقتصادی متاسفانه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جولانگاه دشمنان ایران اسلامی شده است و بسیاری از افراد نیز به دلیل نداشتن سواد رسانه در تیر راس این دشمنان قرار گرفته و از این افراد برعلیه کشور و نظام استفاده می‌کنند؛ بنابراین برای مقابله با این معضل بایستی برنامه‌هایی در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی افراد جامعه از طریق دولت و صداوسیما صورت گیرد تا منافع کشور به خطر نیفتد.

متاسفانه در حال حاضر محتوای قوی در جهت ارتقای سواد رسانه در کشور وجود ندارد و بیشتر به صورت ضمنی و عمقی پرداخته شده است باید این مهم به صورت ریشه‌ای مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که سواد رسانه‌ای افراد در شبکه‌های اجتماعی یکی از شاهراه‌های توسعه کشور به حساب می‌آید. باید به این موضوع اشاره کرد و افزود: بدون بهره مندی از سواد رسانه‌ای مناسب و بومی، توانایی مقابله با حجم انبوه تولیدات رسانه‌ای و زندگی در فضای مجازی را نخواهیم داشت و در تولید و بهره مندی منفعل خواهیم بود، پس باید خود را برای مواجهه با این آسیب بزرگ و بهره وری مناسب از آن توانمند سازیم، چرا که دشمنان ما در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه از نداشتن سواد رسانه‌ای ما سوء استفاده کرده و مفاهیم و وقایع را آن‌گونه که خود می‌خواهند به ما ارایه می‌دهند و در این بین تنها کسانی که از سواد رسانه‌ای مناسب برخوردار هستند، قادر به تشخیص و تفسیر درست وقایع خواهند بود.

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی