کد خبر: ۲۴۷۶۶
|
۲۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

آیا رمزارز ملی یک فرصت اقتصادی برای کشور است؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که راه‌اندازی رمزارز ملی می‌تواند سبب ایجاد تحول در اقتصاد کشور شود، بنابراین اگر برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و قانون‌مند برای رمزارز ملی صورت گیرد. یک فرصت اقتصادی برای کشور است و می‌تواند وسیله‌ای برای تولید و ذخیره ارزش باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» بکارگیری رمزارز‌ها در حوزه اقتصادی و کسب درآمد یکی از مباحثی است که تمامی کشور‌ها سعی برآن دارند که با ارائه ایده‌های بکر و نوین از همدیگر پیشی گرفته و سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت خود جلب کنند. نکته مهمی که در این میان بسیار حائز اهمیت است ایجاد زیرساخت و تقویت امنیت سرمایه‌گذاری در این زمینه است. در این میان کشور ما بنا دارد که رمزارز ملی را در کشور پیاده سازی کند حال این سوال پیش می‌آید زیرساخت‌های کشور در این زمینه تا چه اندازه آماده شده و چقدر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شده است چرا که یکی از موضوعاتی در این مقوله مهم است پرداخت به تقویت زیرساخت‌ها است.

برخی از افراد اعتقاد براین دارند که برای راه‌اندازی ارزملی نیاز به قوانین و ساختار‌های شفاف داریم که هنوز پشتوانه این موضوع در کشور ایجاد نشده و قوانین حمایتی از ایجاد اینگونه رمزارز در کشور وجود ندارد.
یکی از نمایندگان مجلس نیز با تأکید براینکه رمز ارز ملی هنوز قانون مشخصی ندارد و حمایتی از رمز ارز‌ها نمی‌شود معتقدیم رمز ارز ملی را با ساز و کار‌های مشخص و با پشتوانه نفت و ... تعریف کنیم و به شکل آزمایشی آن را در کشور اجرا کنیم. اگر اجرای طرح رمز ارز ملی موفق بود می‌توانیم این ایده را تقویت کنیم و توسعه دهیم.

همچنین اگر از ظرفیت‌های داخلی بهتر استفاده کنیم می‌توانیم نسخه بومی رمز ارز‌ها را به مردم ارائه دهیم تا آنان بتوانند در یک جای مطمئن، قانونمند و با پشتوانه سرمایه گذاری کنند. اگر موضوع "رمز ارز ملی" به صورت پایلوت در کشور اجرایی شود به طور حتم نقاط ضعف و قوت آن شناسایی خواهد شد، در این صورت مخالفتی با راه‌اندازی آن در کشور نیست؛ بنابراین در صورت داشتن پشتوانه، مردم هم از آن حمایت می‌کنند.

در همین راستا رضا قربانی عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه استان تهران در پاسخی مبنی براینکه آیا رمزارز ملی می‌تواند منجر به توسعه فرهنگ حداقلی در حوزه رمزارز شود یا خیر، گفت: به طور حتم نه! رمزارز ملی هیچ تاثیری در توسعه فرهنگ نخواهد داشت. ریال دیجیتال با هر اسمی چه تفاوتی با ریال‌های کیف پولمان دارد؟ در دنیا پشت ارز‌های دیجیتال طلا، فلزات گرانبها، دلارو ... است.

وی معتقد است که نزدیک ۵ سال است که فعالان بخش خصوصی درخواست داده‌اند در این حوزه مقررات گذاری شود و هنوز این حوزه بلاتکلیف مانده است. ایده رمز ارز ملی ایده عجیب غریبی در ایران است چرا که دیجیتال کردن ریال – با ارزش و پشتوانه فعلی - بی معنی است.

در این بین برخی نیز اعتقاد براین دارند راه‌اندازی رمزارز ملی می‌تواند سبب ایجاد تحول در اقتصاد کشور شود، بنابراین اگر برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و قانون‌مند برای رمزارز ملی صورت گیرد. یک فرصت اقتصادی برای کشور است و می‌تواند وسیله‌ای برای تولید و ذخیره ارزش باشد.

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی