کد خبر: ۲۴۹۴۶
|
۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۰

نمایش جزئیات ۲ کهکشان با کمک ۳ رصدخانه

صفحه رسمی اینستاگرام ناسا گادرد با انتشار دو تصویر خیره‌کننده از کهکشان‌ها با نقل قول جمله‌ای از کارل ساگان(Carl Sagan) نوشت: در جایی، چیزی خارق‌العاده منتظر شناخته شدن است.

به گزارش« نبض فناوری» گروهی بین‌المللی از تلسکوپ فضایی وب برای کاوش ستارگان، خوشه‌های ستاره‌ای و غباری که میان ۱۹ کهکشان مجاور قرار دارد و برای پاسخ به سوالاتی مثل "چگونه خوشه‌های ستاره‌ای تشکیل می‌شوند؟ " استفاده خواهند کرد.

تصاویر ثبت شده تلسکوپ "وب" در نور فروسرخ به ما این امکان را می‌دهد که اجرام را از میان گاز و غباری که مانع از رسیدن محققان به چرخه حیات ستارگان شده است، رصد کنیم. تصاویر زیر نشان می‌دهد که چگونه داده‌های به دست آمده از چندین رصدخانه می‌تواند برای ترسیم تصاویر جدیدی از کیهان به کار آید.

نمایش جزئیات ۲ کهکشان با کمک ۳ رصدخانه

این تصویر از کهکشان مارپیچی NGC ۳۳۵۱ ترکیبی از رصدهای چندین رصدخانه است که جزئیاتی در مورد ستاره‌ها و گازهای آن فاش می‌کنند.

رصدهای رادیویی آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما(Atacama Large Millimeter/submillimeter Array)، گاز مولکولی را به رنگ سرخابی نشان می‌دهد. ابزار کاوشگر طیف سنجی چند واحدی تلسکوپ بسیار بزرگ(The Very Large Telescope’s Multi Unit Spectroscopic Explorer)، محلی که ستاره‌های بزرگ جوان نورانی می‌کنند را به رنگ قرمز نمایان می‌کند. تصاویر هابل، خطوط گرد و غبار را به رنگ سفید و ستاره‌های تازه متولد شده را به رنگ آبی به نمایش می‌گذارد. تصاویر مادون قرمز با وضوح بالا که توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت خواهد شد به محققان کمک می‌کند تا مکان شکل‌گیری ستارگان پشت غبار را شناسایی کنند و به مطالعه مراحل اولیه تشکیل ستاره‌ در این کهکشان‌ها بپردازند.

نمایش جزئیات ۲ کهکشان با کمک ۳ رصدخانه

در این تصویر از کهکشان مارپیچی NGC ۱۳۰۰ رصدهای چندین تلسکوپ برای ترسیم جمعیت ستارگان و گازها ترکیب شده است. نور رادیویی رصد شده توسط آرایه میلی‌متری آتاکاما که به رنگ زرد مشخص شده‌ است نمایانگر ابرهای سرد مولکولی است که مواد اولیه برای تشکیل ستارگان را فراهم می‌کنند.

داده‌های به دست آمده از ابزار کاوشگر طیف‌سنجی چند واحدی تلسکوپ بسیار بزرگ، اثر ستارگان بزرگ جوان بر محیط اطراف‌شان را به رنگ قرمز و سرخابی نمایش می‌دهد.

نور مرئی و فرابنفش ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی هابل نیز خطوط گرد و غبار را به رنگ طلایی و ستاره‌های بسیار جوان داغ را به رنگ آبی نمایان می‌کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی