کد خبر: ۲۵۱۷۲
|
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۸

تولید کودها و آفت‌کش‌های زیستی توسعه یافت

با اجرای ۳ پروژه در حوزه زراعت و باغبانی، تولید کودها و آفت‌کش‌های زیستی توسعه یافت.

تولید کودها و آفت‌کش‌های زیستی توسعه یافت

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی، ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافت تا ۳ پروژه در حوزه زراعت و باغبانی برای توسعه تولید کود و آفت‌کش‌های زیستی اجرایی شود.

پروژه‌هایی چون «تولید کود زیستی استرووایت از طریق تصفیه پساب دامداری، شهری و صنعتی (توان تولید کود فسفاته ۱۰۰۰ تن در سال)»، «تولید صنعتی آفت‌کش گیاهی دایابون (۶۰ تن در سال برای مبارزه با بالشتک مرکبات)» و «کود تخصصی آمینواسیدی استحصال شده از ضایعات کارخانجات صنایع غذایی (گلوتن مایع) به منظور رشد گیاهان زراعی (امکان تولید ۲۰ تا ۲۵ هزار تن در سال، معادل ۲۰ درصد از واردات کل کود کشور)».

برنامه‌هایی که با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اجرایی شده و از خروج ۳۰ میلیون دلار ارز کشور پیشگیری خواهد کرد.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرایی شدن این پروژه‌ها اقدامات مختلفی چون «تسهیل‌گری برای تعیین قیمت خاک فسفاته»، «بالا بردن سطح اطلاعات و آموزش به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی»، «حمایت از ایجاد ساز و کار ردیابی محصولات کشاورزی سالم و شبکه محصول سالم»، «توسعه بازار محصولات زیست فناورانه با استفاده از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی» و غیره را در نظر گرفته است.

چند سالی است که ایده بازگشت به طبیعت و استفاده کمتر از کودها و سموم شیمیایی و تمایل مردم به استفاده از محصولات ارگانیک باعث توجه بیش از پیش به استفاده از کودهای زیستی شده است. بر همین اساس در دنیا تولید و استفاده از این نوع کودها روند رو به رشدی یافته است.

شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با ورود به این عرصه و تولید کودهای زیستی به طبیعت کمک می‌کنند تا کمتر آسیب ببیند و محصولات تولیدی باکیفیت و سالم‌تر تولید شوند و به دست مصرف کننده برسند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی