کد خبر: ۲۵۲۲۴
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۳

بومی‌سازی تجهیزات اندازه‌گیری اپتیکی

محققان یکی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تکنولوژی بومی ساخت و تولید تجهیزات حوزه اندازه‌گیری دست یافتند که این محصولات مشابه خارجی ندارند و از لحاظ هزینه تمام شده، خدمات پس از فروش، کیفیت و دقت اندازه‌گیری دارای مزیت رقابتی هستند.

به گزارش«نبض فناوری» علی صالح‌پور، مدیرعامل این شرکت فناور درباره زمینه فعالیت این شرکت گفت: شرکت در حوزه اندازه‌گیری سطحی و ابعادی و همچنین ارتعاش‌سنجی با استفاده از روش‌های اپتیکی به فعالیت مشغول است.

وی با تأکید بر اهمیت رعایت استانداردها در طراحی و ساخت قطعات، گفت: دستگاه رویه نگار لیزری سطوح به حوزه اندازه‌گیری سطحی و با دقت میکرومتری مرتبط است و با استفاده از تکنولوژی لیزر مثلثی به بررسی رویه قطعات پرداخته و در نهایت مشخصات سطحی از جمله زبری، توپوگرافی، ارتفاع، عمق و … را ارائه می‌دهد. این اطلاعات را می‌توان با نقشه اولیه قطعات، مقایسه و قطعات را با رعایت معیارهای دقیق استاندارد طراحی و تولید کرد.

صالح‌پور با اشاره به تجهیز مشابه دیگری که اطلاعات را با دقت نانومتری ارائه می‌دهد، گفت: شرکت علاوه‌بر طراحی و تولید تجهیزات، خدمات اندازه‌گیری سطوح را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

وی با بیان این‌که ساخت دستگاه ضخامت‌سنج لایه‌های نازک از یک ایده داخلی نشات گرفته و مشابه خارجی ندارد، اظهار کرد: در طراحی و تولید بسیاری از محصولات، سنجش ضخامت لایه‌ها اهمیت دارد. این دستگاه به اندازه‌گیری ضخامت لایه‌های نشانده شده بر روی سطوح تا دقت دو نانومتر می‌پردازد. در حال حاضر این تجهیز در بسیاری از دانشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل این شرکت فناور از به‌کارگیری شیوه جدیدی در سنجش ارتعاشات یاد کرد و افزود: در طراحی و ساخت این تجهیز از تکنیک ماره (moire pattern) استفاده شده است. در این تکنیک، از بر هم نهی دو ساختار تکراری که دوره تناوب آن‌ها برابر و یا نزدیک به هم باشد، ساختار تناوبی جدیدی در عبور و یا بازتاب ظاهر می‌شود که دوره تناوب آن خیلی بزرگتر از دوره‌های تناوب اولیه است. به آن‌ها فریزهای ماره می‌گویند. در واقع به گونه‌ای بزرگنمایی در حرکت و جابجایی ایجاد می‌شود.

صالح‌پور با تأکید بر بومی بودن ایده ساخت این تجهیز، گفت: این دستگاه برای اولین بار در سنجش ارتعاشات از راه دور با استفاده از تکنیک ماره و برای شرکت راه‌آهن طراحی و تولید شد و امروزه در حوزه‌های دیگر از جمله ارتعاش‌سنجی سازه‌های بزرگ مانند سدها، برج‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه قادر است ارتعاشات را از فاصله ۸۰ تا ۹۰ متری اندازه‌گیری کند.

دستگاه ارتعاش‌سنج لیزری

مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به این‌که این دستگاه از میدان نزدیک کار می‌کند، افزود: این دستگاه در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار پرکاربرد است. ارتعاشات تجهیزات پزشکی می‌تواند علاوه‌بر از بین بردن آرامش مخاطب به تجهیز نیز آسیب برساند.

صالح‌پور در ادامه به محصولات و خدمات سفارشی این شرکت اشاره کرد و افزود: محصولات و خدمات بسیاری به‌صورت سفارشی به مشتریان ارائه می‌شود. از جمله می‌توان به ضخامت‌سنجی آنلاین اشاره کرد. این دستگاه علاوه‌بر سنجش آنلاین خروجی خطوط تولید از ایجاد ضایعات و توقف در خط تولید جلوگیری می‌کند. این موضوع به صرفه‌جویی در مصرف مواد اولیه، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت محصولات می‌انجامد.

مدیرعامل این شرکت فناور با بیان این نکته که محصولات شرکت، مشابه داخلی و در برخی تجهیزات مشابه خارجی نیز ندارد، گفت: ممکن است در دیگر کشورها از تکنولوژی، ابزارها و شیوه‌های دیگری برای اندازه‌گیری و سنجش سطحی و ارتعاشی استفاده شود.

وی در ادامه افزود: اقداماتی برای ثبت اختراع خارجی (یو اس پتنت) آن دسته محصولاتی که نمونه مشابه خارجی ندارد، صورت داده‌ایم.

صالح‌پور موضوع مزیت‌های رقابتی محصولات و خدمات hdk شرکت را از چند جنبه قابل بررسی دانست و گفت: سهل‌الوصول بودن یکی از مزیت‌های رقابتی شرکت است. این موضوع با توجه به شرایط تحریم‌ها و عدم دسترسی و واردات تکنولوژی‌های زیر یک میکرون بسیار اهمیت یافته است. علاوه‌بر این، ارائه خدمات پس از فروش و مقرون به صرفه بودن تجهیزات نسبت به نمونه‌های مشابه از دیگر مزایای رقابتی شرکت است. برخی نمونه‌های مشابه بیش از ۲ تا ۳ برابر گران‌تر از محصولات شرکت به فروش می‌‍‌رسند.

وی از توسعه بازار محصولات یاد کرد و افزود: دیگر شرکت‌های فعال حوزه اندازه‌گیری را به‌عنوان رقیب در نظر نمی‌گیریم. تمرکز ما، تعریف و یافتن بازارهای جدید برای محصولات شرکت و توسعه بازار است.

وی در ادامه با اشاره به داشتن صادرات به کشور عراق درباره محدودیت‌های این موضوع گفت: در شرایط تحریم علاوه‌بر آن‌که امکان واردات محصولات و تکنولوژی‌ها وجود ندارد، محدودیت‌های بسیاری نیز برای صادرات محصولات و تکنولوژی‌ها به دیگر کشورها تعریف شده است. به همین دلیل در تلاشیم تا با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکتی در بوسنی تأسیس کرده و از این مسیر به صادرات بپردازیم.

صالح‌پور در تشریح سهم بازار شرکت به تنوع و گستردگی مشتریان حوزه اندازه‌گیری اشاره کرد و افزود: باتوجه به تنوع فعالیت‌های مرتبط با اندازه‌گیری، نمی‌توان مشتریان ثابتی برای این حوزه تعریف کرد، علاوه‌بر این بسیاری از محصولات با توجه به نیاز بازار و براساس خواسته مشتری طراحی و تولید می‌شود. به همین جهت، بیان میزان سهم بازار به‌صورت درصدی سخت است.

مدیرعامل این شرکت فناور، مشتریان محصولات شرکت را در دو گروه جای داد و در معرفی آن‌ها گفت: برخی سازمان‌های دولتی در زمره مشتریان ما قرار دارند. تجهیزات ساخته شده شرکت در بسیاری از دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاهی مانند فیزیک، مکانیک، متالورژی، برق، مهندسی پزشکی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این، در صنایع و در بخش‌های مرتبط با کنترل کیفیت می‌توان از تجهیزات مرتبط با اندازه‌گیری استفاده کرد. فولاد مبارکه، ذوب آهن، مپنا و… از جمله صنایع مخاطب شرکت هستند.

وی در تکمیل معرفی مشتریان شرکت، خاطرنشان کرد: شرکت علاوه‌بر فروش تجهیز به ارائه خدمات اندازه‌گیری نیز می‌پردازد. شرکت با داشتن آزمایشگاهی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبری (labsnet) امکان ارائه خدمات اندازه‌گیری سطحی و ارتعاشی را برای بسیاری از مخاطبان از جمله دانشجویان و شرکت‌ها فراهم آورده است.

صالح‌پور چالش بزرگ فعالیت‌های شرکت را مبحث اعتماد دانست و تصریح کرد: بسیاری از سازمان‌ها، صنایع و شرکت‌های داخلی، به دلیل تحریم‌ها و عدم دسترسی به محصولات خارجی به خرید تجهیزات ایرانی می‌پردازند. در حقیقت خرید تولیدات داخل، اولویت آن‌ها نیست. این موضوع به ایجاد جو اعتماد نیاز دارد تا بتوانیم تکنولوژی‌های داخلی را نیز به فروش برسانیم.

مدیرعامل این شرکت فناور در تشریح حمایت‌های دریافتی به نمایشگاه ساخت ایران اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. به‌منظور حمایت از تولیدات داخل، محصولات ارائه شده در نمایشگاه در چهار سطح دسته‌بندی می‌شوند که برحسب سطح ارزیابی شده، مشمول حمایت بلاعوض می‌شوند. محصولات شرکت در سطح یک و دو طبقه‌بندی شده و به ترتیب شامل ۴۰ و ۲۵ درصد تخفیف هستند و این امر قیمت تجهیزات را نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی بسیار کاهش می‌دهد.

وی در توضیح سایر حمایت‌های دریافتی، انعقاد قرارداد با سازمان‌ها و صنایع از طریق پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را مزیتی دانست که در اعتمادسازی نقش پررنگی ایفا می‌کند.

صالح‌پور با بیان این‌که شرکت در حوزه تجهیزات اندازه‌گیری اپتیکی مسیر خود را یافته و تقریباً هر سال یک تجهیز جدید به تولیدات خود اضافه می‌کند، گفت: در تلاشیم تا در آینده یکی از سه شرکت برتر کشور در حوزه تجهیزات اندازه‌گیری باشیم.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی