کد خبر: ۲۵۲۳۹
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۰

هوش مصنوعی خلبانان را آموزش می‌دهد

آموزش خلبانان نظامی با دستیار هوش مصنوعی انجام می‌شود تا توانایی مدیریت اتفاقات غیرمنتظره را یاد بگیرند.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، دارپا دانشگاه مرکزی فلوریدا و شرکت «نورتروپ گرومن» را برای توسعه نمونه اولیه هدست واقعیت افزوده مجهز به دستیار هوش مصنوعی انتخاب کرده است. از این هدست هوشمند برای آموزش به خلبانان هواگرد استفاده می‌شود تا توانایی مقابله با وظایف غیرمنتظره و شرایط اضطراری را پیدا کنند.

خلبان‌های نظامی باید بتوانند چند کار را به طور همزمان انجام دهند و از سطح بالایی از توجه برخوردار باشند. خلبان‌های غیرنظامی اغلب به عنوان مدیران هوابرد عمل می‌کنند و وظیفه اصلی آنها رساندن هواپیما، مسافران و محموله به صورت ایمن به مقصد است اما خلبان‌های نظامی با موقعیت‌های تاکتیکی روبه‌رو هستند و هر لحظه ممکن است که شرایط اضطراری ایجاد شود.

یکی از چالش‌ها در آموزش خلبانان شناسایی یک موقعیت و خاص و نحوه پاسخگویی به آن است. معمولا نوعی زنگ هشدار در هواپیماهای نظامی نصب می‌کنند تا در صورت آتش‌سوزی، ایجاد مانعی نامرئی در مسیر، قرار گرفتن در مسیر رادار موشک یا هر تهدید دیگری فعال می‌شود. این اقدامی کافی نیست چراکه خلبان باید بداند که زنگ هشدار به چه معناست و باید چه اقدامی انجام دهد.

نمونه اولیه اپراتور و دستیار استدلال تطبیقی برای پشتیبانی از خلبانان هلیکوپتر UH۶۰ بلک هاوک طراحی می‌شود. خلبانان این هلیکوپترها به صورت شبانه‌روزی و در هر شرایط آب و هوایی و تنها با استفاده از چشم‌ها و ابزارهای ابتدایی پرواز می‌کنند. این در حالی است که این هلیکوپترها در مجاورت ساختمان‌ها، درختان، زمین و پرتوهای راداری متخاصم قرار می‌گیرند.

دستیار هوش مصنوعی PTG به نحوی توسعه می‌یابد تا آنچه خلبان می‌بینند را ببیند. این محصول مجهز به پردازشگر اطلاعات پیشرفته و رابط واقعیت افزوده در هدست است و بدین ترتیب می‌تواند بازخوردها و راهنمایی‌ها را به شکل گرافیکی در دید خلبان قرار دهد. وجود دستیاری که می‌تواند با موقعیت خاص سازگار شود، به خلبان اجازه می‌دهد تا کارها را روان‌تر پیش ببرد.

منبع/ آنا

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی