کد خبر: ۲۵۴۱۱
|
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

نبود نقدینگی یکی از چالش‌های مهم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ

کارشناسان براین باورند که یکی از مشکلاتی که در تولید و فروش محصولات دانش‌بنیان و استارتاپ وجود دارد، مسئله تامین نقدینگی است این شرکت‌ها به دلیل عدم وصول مطالبات خود از خریداران، امکان تأمین سرمایه در گردش برای تولید ندارند، بنابراین تولید مجدد محصولات دانش بنیان‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ طی سال‌های اخیر با ورود به چرخه تولید زمینه توسعه اقتصاد کشور را رقم زدند حتی این شرکت‌ها در زمان اوج تحریم‌ها با خلاقیت و نواوری دستاورد‌های شاخصی را ارائه کردند. نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است این شرکت‌ها نوپا بوده و نقدینگی برای توسعه فعالیت حتی تولید انیوه محصول را ندارند. با وجود اینکه مسئولان کشور مدام دم از ارائه تسهیلات می‌زنند، اما شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی همچنان از این تسهیلات محروم بوده و یا رقم تسهیلات اعطایی ناچیز بوده است این مهم سبب شده که اکثر شرکت‌ها با موانع و مشکلات زیادی مواجه شوند. مسئله تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان است که به دلیل عدم وصول مطالبات آن‌ها از خریداران، امکان تأمین سرمایه در گردش برای تولید وجود نداشته و تولید مجدد محصول دانش بنیان با مشکل مواجه می‌شود.

در کنار موارد فوق حتی شرکت‌ها به دلیل نبود حمایت‌های بیمه‌ای و مالیاتی با چالش‌هایی روبرو هستند. مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت این موضوع سبب شده که در بکارگیری نیرو با مشکل مواجه شویم و این مهم مطابق با منویات مقام معظم رهبری نبوده و مدام به جای حل و فصل مشکلات این شرکت‌های چالش‌های زیادی را برای این شرکت‌های نوپا ایجاد می‌کنند.

در مجموع مشکلات در روند ثبت شرکت و وجود بوروکراسی اداری، کمبود منابع مالی با سود متناسب حتی در صندوق نوآوری و شکوفایی، بی اعتمادی به محصولات دانش بنیان داخلی، استفاده دستگاه‌های دولتی از محصولات خارجی و ناتوانی در بازاریابی و تجارت محصولات توسط شرکت‌های دانش بنیان از عمده چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است که با گذشت چند سال از شکل‌گیری آن‌ها مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

براساس این گزارش اگر بخواهیم شرکت‌های دانش‌بنیان همسو با شرکت‌های تولیدی دیگر در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند باید حمایت‌های اساسی از آن‌ها صورت گیرد چرا که تنها با شعار نمی‌توان گره‌گشای مشکلات کلیدی این شرکت‌ها شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
شرکت های دانش بنیان که ماشا... توی کار صرافی آنلاین و پنل پیامک و ... هستند
0
0
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی