کد خبر: ۲۵۷۵۴
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۰

کوالکام پشتیبانی از فرمت AV1 را به تراشه پرچمدار بعدی اسنپدراگون اضافه می‌کند

AV1 از جمله کدک‌های ویدیویی قالب آزاد محسوب می‌شود که گوگل به خصوص در بخش یوتیوب و دستگاه‌های استریم خود یکی از طرفداران بزرگ آن است. سامسونگ از سال گذشته پشتیبانی از این کدک را به چیپ‌های خود اضافه کرده، کوالکام نیز قصد دارد تا در آینده پشتیبانی از این کدک را به تراشه‌های اسنپدراگون خود اضافه کند.

به گزارش «نبض فناوری»، نشریه Protocol در خبرنامه جدید Entertainment خود توضیح می‌دهد که کوالکام «در حال برنامه‌ریزی برای اضافه کردن پشتیبانی از AV1 به پردازنده موبایل پرچمدار آینده اسنپدراگون خود است.» این نشریه در گزارش خود به طور خاص به پردازنده گرافیکی آدرنو چیپ SM8550 اشاره می‌کند که نسخه جدید اسنپدراگون 8 نسل 1 (SM8450) خواهد بود.

کوالکام پشتیبانی از فرمت AV1 را به تراشه پرچمدار بعدی اسنپدراگون اضافه می‌کند

طبق استراتژی نام‌گذاری جدید کوالکام، احتمالا این تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 نام خواهد داشت که انتظار می‌رود در اواخر سال 2022 معرفی شود و تا سال 2023 نمی‌توان انتظار داشت که گوشی جدیدی با بهره‌مندی از آن وارد بازار شود. چیپست‌های کوالکام در حال حاضر فقط از فرمت‌هایی مانند دالبی ویژن و +HDR10 یا H.264 و H.265 پشتیبانی می‌کنند.

سامسونگ در سال 2021 پشتیبانی از کدک AV1 را به چیپ اگزینوس 2100 اضافه کرد و امسال نیز پشتیبانی از آن را ادامه داد. غول فناوری توضیح می‌دهد که با وجود این کدک، زمان پخش اگزینوس 2200 طولانی‌تر شده است.

«الکس کاتوزیان»، نایب رییس ارشد واحد موبایل کوالکام اخیرا با اشاره به دستورالعمل‌های این شرکت برای دو تا سه سال آینده، اضافه کردن این قابلیت را یک امر غیر قابل گریز عنوان کرده بود. فرمت ویدیویی AV1 به دلیل مدل مجوز بدون حق امتیاز خود در چند وقت گذشته مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها قرار گرفته است. علاوه بر یوتیوب، نتفلیکس نیز برای پخش محتوای با کیفیت‌تر با پهنای باند کاهش یافته در حال استفاده از این کدک است.

منبع/ دیجیاتو

ارسال نظرات
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی