کد خبر: ۲۵۸۶۵
|
۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۷

اجرای ۸ پروژه ملی برای حفظ ذخایر ژنتیکی در کشور

حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی و استفاده از فناوری‌های جدید برای بهره مندی از ذخایر ژنتیکی ضرورتی است که می تواند برای کشور ارزش اقتصادی بالایی به همراه داشته باشد.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ذخایر ارزشمندی که به بهبود و ارتقای کیفیت زندگی، سطح سلامت و پیشرفت کشور کمک و این ثروت عظیم خدادادی را برای نسل آینده حفظ می‌کند. ثروتی خدادای، بومی و انحصاری که می تواند برای کشور تولید ثروت کند. به همین دلیل ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای 8 پروژه به دنبال این است که حفاظت از این دارایی‌های ارزشمند را در کشور نهادینه و قانونی کند.

«حفاظت و بهره‌برداری ا ز منابع گاو سرابی»، «حفاظت و بهره برداری ا ز منابع گاو گلپایگانی»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع شتر دوکوهانه»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع بز نجدی»، «حفاظت و بهره‌بردرای از منابع ژنتیکی سبزی و صیفی بومی (ایجاد اراقام تجاری)»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع بز عدنی»، «حفاظت و بهره‌برداری ا ز منابع کمای ایرانی ( تولید داروی گیاهی از ضمغ گیاه)» و «حفاظت و بهره‌برداری از منابع درخت سرخدار»؛ 8 پروژه قابل اجرا در این حوزه هستند.

طرح‌هایی که با افزایش تاب‌آوری ملی در کشور می‌توانند حدود 400 اشتغال پایدار ایجاد و ارزش اقتصادی بالایی نصیب کشور کند.

  همه این موجودات زنده (اعم از گیاهان، جانوران، میکروارگانیسم هاو…) و در اقلیم‌ها و شرایط جغرافیایی مختلف پراکنده هستند، نه تنها تاثیر زیادی در همه عرصه‌ها از تولید غذا گرفته تا تولید دارو، درمان بیماری‌ها، محیط زیست و غیره دارند، بلکه به عنوان تنوع زیستی و ژنتیکی هر کشور و ثروت ملی و آینده حیات بشریت به شمار می‌روند و رکن اصلی برای امنیت غذایی، امنیت سلامت و امنیت اقتصادی هستند که باید برای حفظ و نگهداری آنها تلاش کرد.

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
وبگردی