کد خبر: ۲۵۹۳۰
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۷

نقشه های گوگل در مورد تهاجم روسیه چه نشان می دهند؟

تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است اولین درگیری نظامی بزرگی باشد که می توان آن را به صورت زنده در نقشه گوگل ردیابی کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، جفری لوئیس کارشناس کنترل تسلیحات، در توییتی نوشت: آنچه که به نظر می رسید خودروهای زرهی باشد، روز چهارشنبه از طریق به روز رسانی ترافیک گوگل قابل مشاهده بود. کارشناسان می گویند این نشانه ای از چالش هایی است که نظامیان هنگام تلاش برای حرکت مخفیانه در عصر با آن مواجه هستند.

جاناتان فلینت، استاد علوم سیاسی که در زمینه ارتش مطالعه می‌کند، گفت: پنهان کردن تأخیرهای ترافیکی ناشی از حرکت یک ستون زرهی دشوار است. به عبارت دیگر، حتی یک عضو رده پایین ارتش با امنیت اطلاعات شخصی درهم و برهم می‌تواند اطلاعات زیادی را ناخواسته در اختیار شما بگذارد.»

ترافیک در ساعت 3:15 صبح در جاده گوگل مپ از بلگورود روسیه به مرز اوکراین ظاهر شد. لوئیس نوشت: ترافیک «دقیقا از جایی شروع می‌شود که دیروز شاهد حضور زره‌های روسی و IFV/APCها بودیم».

از زمان آغاز جنگ در روز پنجشنبه، رسانه های اجتماعی مملو از تصاویری از حمله هواپیماها و نیروهای روسی به اوکراین بوده است. به دلیل پیشرفت های فناوری پنهان کردن تحرکات نظامی یک چالش مهم است. فلینت گفت که تصاویر به‌روز شده از ماهواره‌های تجاری که در مالکیت عمومی قرار می‌گیرند می‌تواند فرصت‌هایی را برای تجزیه و تحلیل عکس‌های عمومی فراهم کند.

وی افزود: نکته جالب دیگر این است که ما شاهد افزایش ادغام سایر فناوری ها در نقشه برداری آنلاین هستیم.

بیلی زسامبوک، استاد هوش مکانی در دانشگاه آریزونا، گفت: اکثر ارتش‌های مدرن می‌دانند که ماهواره‌های تصویربرداری سنجش از دور چه زمانی خط دید را در موقعیت مکانی خود دارند، اما آنها نمی‌خواهند همه تجهیزات نظامی خود را پنهان کنند. فقط حساس ترین تجهیزات یا فعالیت ها از دید پنهان می مانند.

زسامبوک افزود: «تعداد روزافزون ماهواره‌های تصویربرداری تجاری به قدری افزایش یافته است (و به رشد خود ادامه خواهد داد) که پنهان کردن تجهیزات و فعالیت‌ها برای دوره‌های زمانی کوچک مانع از عملیات می‌شود.

تقریباً هر کسی با اتصال به اینترنت می تواند اطلاعات مربوط به تحرکات نظامی را جمع آوری کند.

زسامبوک گفت که نقشه ها اگر از طریق یک ماهواره عبوری رصد شوند تحرکات به روز شده نیروها را به سادگی نشان می دهند. پوشش تصاویر ماهواره ای بستگی به این دارد که چه کسی وظیفه و هزینه انجام این مجموعه را بر عهده گرفته است.

زسامبوک گفت که گوگل صاحب ماهواره نیست و پرداخت مداوم برای مجموعه تصاویر جهانی با وضوح بالا برای گوگل بسیار گران است. در عوض، برخی از مشتریان دیگر برای این تصاویر تجاری از فروشنده هزینه می پردازند و فروشنده تصاویر را جمع آوری می کند و آن تصاویر را در اختیار مشتری قرار می دهد.

وب سایت های ردیاب تناسب اندام مسیرهای دویدن نیروها را در پایگاه های قندهار و بگرام در افغانستان فاش کردند. داده های ماهواره ای عمومی برای یافتن گورهای دسته جمعی در بوروندی و خارج از سربرنیتسا در بوسنی هرزگوین استفاده شده است.

فلینت گفت: در حال حاضر، ایالات متحده و سایر کشورها به دنبال راه‌هایی برای پنهان شدن در این محیط با فناوری پیشرفته هستند که این راه ها از جمله بهبود استتار، توانایی منحرف کردن ماهواره‌ها و کاهش در دسترس بودن داده‌ها در اطراف تحرکات نیروها هستند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی