کد خبر: ۲۵۹۸۹
|
۰۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۰

اینتل با Alder Lake HX، پردازنده‌های 16 هسته‌ای را به لپ‌تاپ‌ها می‌آورد

اینتل پردازنده‌های آلدر لیک را برای لپ‌تاپ‌های قدرتمند و همچنین محصولات باریک و سبک معرفی کرده است، اما به نظر می‌رسد این پایان کار نیست چرا که طبق اطلاعات جدید، این کمپانی می‌خواهد به سراغ سری Alder Lake HX برود که پردازنده‌های 16 هسته‌ای مخصوص لپ‌تاپ هستند.

به گزارش «نبض فناوری»، طبق اسلایدی که اواسط 2021 افشا شد، اینتل می‌خواهد پردازنده‌های Core i9 12900 با توان طراحی حرارتی 55 وات را به لپ‌تاپ‌ها بیاورد که البته در حالت بوست، انرژی بسیار بیشتری مصرف می‌کنند. با این حال عملکردشان به گونه‌ای خواهد بود که شارژدهی قابل قبولی را می‌توانند در اختیار کاربران قرار دهند.

اینتل با Alder Lake HX، پردازنده‌های 16 هسته‌ای را به لپ‌تاپ‌ها می‌آورد

در آن زمان این احتمال داده شد که این اطلاعات اشتباه هستند و اینتل برنامه‌ای برای آوردن پردازنده‌های 16 هسته‌ای به لپ‌تاپ‌ها ندارد. با این حال مشخص شد که اکثر اطلاعات این اسلاید صحت دارند. حالا هم یکی از منابع معتبر دنیای فناوری به نام «کوماچی انساکا»، گفته اینتل شروع به توزیع سیستم‌های آزمایشی با این پردازنده‌ها کرده است.

مشخصات پردازنده‌های اینتل Alder Lake HX

این پردازنده‌ها نام اینتل Alder Lake HX را یدک می‌کشند، بنابراین باید منتظر عرضه پردازنده‌هایی مانند Core i9-12980HX باشیم که از 16 هسته بهره می‌برند. در حال حاضر پردازنده پرچمدار نسل دوازدهمی اینتل برای لپ‌تاپ‌ها، Core i9-12900HK نام دارد که از 14 هسته بهره می‌برد. این هسته‌ها شامل 6 هسته قدرتمند و 8 هسته کم‌مصرف می‌شود و توان طراحی حرارتی 45 وات دارد.

به گفته کوماچی، پردازنده‌های سری HX از سوکت BGA استفاده می‌کند. این ویژگی به پردازنده‌ها اجازه می‌دهد که توان بیشتری مصرف کنند و نسبت به سوکت عادی، در بسته‌بندی کوچکتری جای بگیرند.

یکی دیگر از تفاوت‌های این پردازنده‌های جدید مربوط به پردازشگر گرافیکی آن‌ها با 32 واحد اجرایی می‌شود. در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده لپ‌تاپ اینتل از 96 واحد اجرایی بهره می‌برد، اما سری HX از آنجایی که مبتنی بر سیلیکون دسکتاپ است، تنها می‌تواند 32 EU داشته باشد.

با توجه به اینکه اینتل سایر اعضای خانواده آلدر لیک را معرفی و عرضه کرده، باید منتظر رونمایی از سری Alder Lake HX در آینده نزدیک باشیم.

منبع/ دیجیاتو

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 اردیبهشت 1403 صعود رمزارزهای پیشروی جهان
به دلیل عدم پیروی از مقررات؛ ترکیه گوگل را جریمه کرد
همراه با ارائه چندین ویژگی دسترسی جدید اپل «ردیابی چشم» را به آیفون‌ها و آی‌پدها می‌آورد
وبگردی