کد خبر: ۲۶۰۰۰
|
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۰

رکورد بیشترین پرتاب ماهواره در دست یک موشک چینی

نسخه اصلاح شده موشک حامل لانگ مارچ ۸ چین صبح روز یکشنبه در اولین پرواز خود ۲۲ ماهواره را به مدار منتقل کرد و رکورد بیشترین ماهواره پرتاب شده توسط یک موشک چینی را به نام خود ثبت کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، چاینادیلی اعلام کرد، سازمان ملی فضایی چین گفت: این موشک در ساعت ۱۱:۰۶ صبح از یک برج پرتاب ساحلی در مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان در جنوب چین پرتاب شد و همه ۲۲ ماهواره کوچک که توسط هفت موسسه و شرکت خصوصی ساخته شده بودند، به مدار ارسال کرد. بیشتر ماهواره‌های پرتاب شده وظیفه انجام عملیات سنجش از راه دور با ابزارهای نوری را دارند.

کاربر اصلی این موشک، شرکت "Changguang Satellite Technology" است. این شرکت یک شرکت دولتی در استان جیلین در شمال شرقی چین است که در توسعه ماهواره‌ها نقش مهمی دارد.

قبل از این ماموریت، رکورد داخلی بیشترین تعداد ماهواره پرتاب شده توسط یک موشک چینی در دست موشک مدل لانگ مارچ ۶ در سپتامبر ۲۰۱۵ بود که طی آن این موشک ۲۰ ماهواره را به مدار منتقل کرد. رکورد جهانی این کار نیز متعلق به موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس است که در ژانویه سال گذشته میلادی ۱۴۳ ماهواره را به مدار پرتاب کرد.

رکورد بیشترین پرتاب ماهواره در دست یک موشک چینی

این موشک نیز مانند مدل اصلی لانگ مارچ ۸، ۵۰.۳ متر طول و ۳.۳۵ متر قطر دارد. این موشک توسط چهار موتور(دو موتور در مرحله اول و دو موتور در مرحله دوم) حرکت می‌کند و وزن آن نزدیک به ۱۹۸ متریک تن است. به گفته شرکت علوم و فناوری هوافضای چین که این موشک را ساخته است، این موشک قادر است ماهواره‌هایی با وزن ترکیبی ۳ تن را به مدار خورشید آهنگ منتقل کند. مدار خورشیدآهنگ یک نوع مدار قطبی به مرکزیت زمین(یا سیارات دیگر) است که همواره نسبت به زمین(سیاره میزبان) در یک ساعت خاص قرار دارد.

مدل اصلی لانگ مارچ ۸ اولین ماموریت خود را در دسامبر ۲۰۲۰ در مرکز فضایی ونچانگ انجام داد. ماموریت امروز دومین پرواز از سری پروازهای موشک لانگ مارچ ۸ بود.

"چن شیائوفی"(Chen Xiaofei) یکی از طراحان این موشک از آکادمی فناوری وسیله پرتاب چین در پکن، گفت: تفاوت عمده بین نوع اصلاح شده و لانگ مارچ ۸ اصلی این است که مدل جدید تقویت کننده جانبی ندارد. وی افزود که پساگیر آن نیز کوتاه‌تر از مدل اصلی است. در دانش هوافضا، به قطعاتی که برای کاستن مقاومت هوا به هواپیما و غیره الصاق می‌شود، پَسارگیر (Aircraft fairing)، تیزه‌گیر یا پوشش آیرودینامیکی می‌گویند.

رکورد بیشترین پرتاب ماهواره در دست یک موشک چینی

اوایل امروز یکشنبه نیز یک موشک لانگ مارچ ۴C از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در صحرای گبی در شمال غربی چین برای استقرار یک ماهواره راداری رصد زمین پرتاب شد. ماهواره نقشه بردار زمین "۱-۰۱B" ( Land Surveyor 1-01B) به زودی وارد مدار خورشید آهنگ در فاصله حدود ۶۰۷ کیلومتری از سطح زمین خواهد شد و با ماهواره نسل قبلی خود به نام - Land Surveyor ۱-۰۱A که در ۲۶ ژانویه پرتاب شد، هم مسیر خواهد شد. به گفته سازمان فضایی چین، این سیستم دو ماهواره‌ای وظیفه ارائه داده‌ها و تصاویر به منابع زمینی، پیشگیری و امداد رسانی از بلایای طبیعی، نقشه برداری و نظارت بر جنگل‌ها را بر عهده دارد و قابلیت واکنش سریع برای پیشگیری از بلایای طبیعی بزرگ را به طور گسترده تقویت خواهند کرد.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی