کد خبر: ۲۶۱۴۸
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

یک تکه زباله فضایی جمعه با ماه برخورد می‌کند

دانشمندان می‌گویند یک قطعه موشک که یک تکه زباله فضایی محسوب می‌شود قرار است در روزهای آتی با ماه برخورد کند. حداقل ۲۶ هزار قطعه زباله فضایی در مدار زمین وجود دارد که هرکدام می‌توانند یک ماهواره را در اثر برخورد نابود کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، دانشمندان می‌گویند یک قطعه موشک که یک تکه زباله فضایی محسوب می‌شود قرار است روز جمعه با ماه برخورد کند و این نخستین بار است که یک تکه زباله فضایی به صورت ناخواسته به سطح ماه برخورد می‌کند.

این دانشمندان پیش‌بینی کردند این تکه زباله فضایی ساعت 7:26 صبح با سرعت 5500 مایل در ساعت (8851 کیلومتر در ساعت) به ماه برخورد می‌کند که این رویداد از کره زمین قابل مشاهده نخواهد بود چراکه این برخورد در سمت دورتر ماه رخ خواهد داد.

تنها راه کسب اطلاعات از محل دقیق اصابت موشک یا تکه زباله فضایی از طریق تصاویر است و ناسا نیز اعلام کرده است که مدارگرد شناسایی ماه ناسا در موقعیتی نخواهد بود که بتواند داده‌های این برخورد را مشاهده کند. پیش‌بینی می‌شود تکه‌های این زباله فضایی تا مسافت صدها کیلومتر به سمت بیرون پرتاب شود.

دانشمندان اعتقاد دارد مدارگرد Chandrayaan-2 هند نیز ممکن است بتواند دهانه برخوردی را که می‌تواند تا 65 فوت (20 متر) قطر داشته باشد، پیدا کند. "دیوید روتری" استاد علوم زمین در دانشگاهی در بریتانیا، گفت: احتمال آلودگی زیستی در محل سقوط وجود دارد، زیرا قطعات موشک هنگام پرتاب استریل نیستند!

منشأ این تکه زباله فضایی مشخص نیست، در ابتدا آن را به عنوان قطعاتی از موشک فالکون اسپیس‌ایکس معرفی کرده بودند که در سال 2015 به فضا پرتاب شده بود اما بعدها گفته شد که احتمالاً مربوط به یک مأموریت ماهواره چینی در سال 2014 بوده است که وزارت امور خارجه چین رسماً ارتباط این تکه زباله فضایی به ماموریت "چانگ‌ای‌5" را رد کرده و گفته است که موشک مربوطه در جو زمین به صورت کامل سوخته است.

با این حال، کارشناسان می‌گویند که چالش بزرگ‌تر، زباله‌های فضایی در مدار پایین زمین است، منطقه‌ای که می‌تواند با ماهواره‌های فعال برخورد کرده و زباله‌های بیشتری ایجاد کند و جان انسان‌ها را در فضاپیماهای سرنشین‌دار تهدید کند. حداقل 26 هزار قطعه زباله فضایی در مدار زمین وجود دارد که هرکدام می‌توانند یک ماهواره را در اثر برخورد نابود کنند.

منبع/ تسنیم

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی