کد خبر: ۲۶۳۲۰
|
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۰

بیست و یکمین پرواز هلیکوپتر «نبوغ» در مریخ انجام شد

هلیکوپتر «نبوغ» بیست و یکمین پرواز خود در سیاره سرخ را با موفقیت پشت سر گذاشت.

به گزارش «نبض فناوری»، مقامات ناسا اعلام کردند که هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی ناسا با نام «نبوغ» یه تازگی یک پرواز دیگر در مریخ انجام داده و اکنون تعداد پرواز‌های این هلیکوپتر در سیاره سرخ به ۲۱ مورد رسیده است.

براساس گزارش اسپیس، آزمایشگاه رانش جت ناسا (JPL) که ماموریت هلیکوپتر نبوغ را کنترل می‌کند، اعلام کرده که این هواگرد بالگردان کوچک مسافت ۳۷۰ متری را با سرعت ۳.۸۵ متر بر ثانیه (۸.۶۱ مایل بر ساعت) طی کرده و به مدت ۱۲۹ ثانیه در ارتفاعی ثابت خود را نگه داشت.

در فوریه سال ۲۰۲۱ بود که این هلیکوپتر به همراه مریخ نورد «استقامت» ناسا در دهانه Jezero مریخ فرود آمد. گفته می‌شود این دهانه میلیارد‌ها سال پیش، میزبان یک دریاچه و دلتای رودخانه بوده است. این هلیکوپتر که انرژی خود را با استفاده از نور خورشید تامین می‌کند، در ابتدا یک ماموریت نمایشی پنج پروازی را آغاز کرد. این ماموریت طراحی شده بود تا نشان دهد علیرغم جو نازک سیاره، اکتشافات هوایی در مریخ امکان پذیر است.

سیاره مریخ

هلیکوپتر «نبوغ» پنج پرواز را انجام داد و ناسا خیلی زود ماموریت‌های این بالگرد را تمدید کرد. وظایف اصلی این بالگرد شامل جستجو برای نشانه‌هایی از حیات در مریخ و جمع‌آوری ده‌ها نمونه برای بازگشت به زمین است.

ربات‌های مریخی ناسا چه مسافتی را طی کرده اند؟

«نبوغ» و «استقامت» در اولین سال حضور خود در مریخ، مناطقی را در جنوب و جنوب غربی محل فرود خود کاوش کردند. هر دو ربات اکنون در مسیر رسیدن به بخش قابل دسترس دلتای رودخانه باستانی، در حال حرکت هستند. گروه کنترل ماموریت «استقامت» مشتاق است که مطالعه دلتا را از نزدیک آغاز کند، زیرا دلتا‌ها حداقل روی کره زمین در حفظ مواد شیمیایی آلی حاوی کربن و نشانه‌های حیات بسیار مناسب هستند.

ربات های ناسا

بالگرد «نبوغ» نیز در طول ۲۱ پرواز مریخی خود، در مجموع بیش از ۳۸ دقیقه در آسمان پرواز کرده و مسافت ۴.۶۵ کیلومتری را طی کرده است. کیلومتر شمار مریخ نورد «استقامت» هم در حال حاضر رقم ۴.۳۹ کیلومتر را نشان می‌دهد.

منبع:ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی