کد خبر: ۲۶۴۳۴
|
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۰

شناسایی یک سیارک ۲ ساعت قبل از برخورد با زمین!

محققان موفق به کشف دقیقه نودی یک سیارک، تنها ۲ ساعت قبل ورود به جو زمین شدند که با سرعت ۱۸ کیلومتر در ثانیه در حرکت بود.

به گزارش «نبض فناوری»، آی‌ای اعلام کرد، کشف یک سیارک قبل از برخورد به اتمسفر زمین برای اخترشناسان به قدری نادر است که تاکنون تنها چهار سیارک به نام‌های "۲۰۰۸ TC۳"، "۲۰۱۴ AA"، "۲۰۱۸ LA" و "۲۰۱۹ MO" قبل از ورود به جو زمین دیده شده بودند و اکنون کشف این سیارک "EB۵ ۲۰۲۲"، پنجمین مورد است.

یک ستاره‌شناس به نام "کریستیان سارنچکی" در تاریخ ۱۱ مارس، یک شیء سنگی کوچک را با استفاده از تلسکوپ "اشمیت" در ایستگاه کوهستانی "پیشکستتو"(Piszkésteto) رصد کرد و تنها دو ساعت بعد این سیارک در شمال ایسلند به جو زمین برخورد کرد.

عرض این سیارک ۱۰ فوت(۳ متر) تخمین زده شد که با سرعت حدود ۱۸ کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کرد.

آیا این سیارک به سطح زمین برخورد کرده است؟

عاقبت دقیق "EB۵ ۲۰۲۲" مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که یا در جو سوخته یا در اقیانوس منجمد شمالی سقوط کرده است. در صورت سوختن نیز معلوم نیست که آیا تکه‌های باقی‌مانده آن به زمین رسیده است یا نه.

از سوی دیگر، "سازمان بین‌المللی شهاب‌" به دنبال اطلاعاتی از هر کسی است که ممکن است شاهد این شهاب‌سنگ خیره کننده بوده باشد. چند نفر در ایسلند، یک درخشش نور یا یک انفجار را مشاهده کرده‌اند.

"سازمان بین‌المللی شهاب" یک سازمان غیر انتفاعی است که در سال ۱۹۸۸ میلادی با کنار هم آمدن چندین سازمان دیگر، بنیان‌گذاری شد. این سازمان در پاسخ به نیازهای روز افزون برای همکاری بین‌المللی اخترشناسان آماتور و حرفه‌ای شهاب‌سنگ پدید آمد. این سازمان با گردآوری رصد شهاب‌سنگ‌ها با چند روش از سراسر جهان، از پژوهش فراگیر درباره بارش شهابی و پیوند آن با دنباله‌دارها و محیط میان‌سیاره‌ای اطمینان حاصل می‌کند.

"سازمان بین‌المللی شهاب" یک مجله علمی به نام WGN منتشر می‌کند و همچنین همایش اخترشناسان آن، هر ساله در ماه سپتامبر برگزار می‌شود.

چند سیارک در منظومه شمسی وجود دارد؟

اغلب سیارک‌های منظومه شمسی در حلقه‌ای وسیع بین مدار سیاره مریخ و مشتری به دور خورشید می‌چرخند. تخمین زده می‌شود که این ناحیه که "کمربند سیارکی" نامیده می‌شود، حاوی بیش از ۲۰۰ سیارک با قطر بیش حدود ۱۰۰ کیلومتر باشد.

همچنین طبق گفته ناسا، بین ۱.۱ تا ۱.۹ میلیون سیارک با قطر بزرگ‌تر از یک کیلومتر و میلیون‌ها سیارک کوچک‌تر از آنها وجود دارد.

سالانه چند شهاب‌سنگ به جو زمین وارد می‌شود یا با آن برخورد می‌کند؟

اگرچه برخوردهای بزرگ، واقعاً نادر هستند، اما سالانه هزاران قطعه شهاب‌سنگ کوچک به زمین برخورد می‌کنند. با این حال، بیشتر این موارد، غیرقابل پیش‌بینی هستند و گزارش نمی‌شوند، زیرا در بخش‌های وسیعی از جنگل‌های خالی از سکنه یا در آب‌های آزاد اقیانوس‌ها سقوط می‌کنند.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی