کد خبر: ۲۶۶۹۶
|
۰۴ فروردين ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۰

ناسا برای "اسپیس ایکس" رقیب تراشید!

ناسا طی جدیدترین بیانیه خود اعلام کرده است که قصد دارد از توسعه دومین فرودگر قمری برای پروژه "آرتمیس" حمایت کند.

به گزارش«نبض فناوری» به نقل از اسپیس، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، چند فضاپیمای خصوصی تا چند سال آینده فضانوردان ناسا را به سطح ماه خواهند برد.

ناسا در آوریل سال ۲۰۲۱، شرکت "اسپیس ایکس" (SpaceX) را برای ساخت نخستین فرودگر قمری سرنشین‌دار مربوط به پروژه موسوم به "آرتمیس" (Artemis) خود انتخاب کرد. این آژانس فضایی سعی دارد طی پروژه آرتمیس، فضانوردان را در اواسط دهه ۲۰۲۰ روی ماه فرود بیاورد و تا پایان این دهه، یک حضور پایدار انسانی را در نزدیکترین همسایه زمین و اطراف آن تحقق ببخشد.

با وجود این، ظاهرا اسپیس ایکس قرار نیست که بازار فرود روی ماه را تحت‌الشعاع قرار دهد زیرا ناسا اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد از توسعه دومین فرودگر قمری سرنشین‌دار ساخت بخش خصوصی حمایت کند.

"لیزا واتسون مورگان" (Lisa Watson-Morgan)، مدیر برنامه سیستم فرود انسانی در "مرکز پروازهای فضایی مارشال" (MSFC) ناسا در آلاباما، طی بیانیه‌ای گفت: این راهبرد، پیشرفت به سوی توسعه یک کاوشگر با قابلیت بلندمدت و پایدار را در بازه زمانی ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ تسریع می‌کند.

وی افزود: ما انتظار داریم که پیش از درخواست خدمات، دو شرکت داشته باشیم که فضانوردان را به طور ایمن در فرودگرهای خود به سطح ماه می‌برند.

ناسا برای "اسپیس ایکس" رقیب تراشید!

در هر حال، این طرح آنقدر هم جدید نیست. ناسا در ابتدا قصد داشت چندین فرودگر سرنشین‌دار بخش خصوصی را برای پروژه آرتمیس انتخاب کند تا تعداد بیشتری از آنها را در اختیار داشته باشد و گروه‌های سازنده وسایل نقلیه را از طریق رقابت هدایت کند اما بودجه کافی برای حمایت از توسعه وسایل نقلیه چندگانه اختصاص داده نشد؛ بنابراین ناسا در آوریل سال ۲۰۲۱ فقط با اسپیس ایکس همکاری کرد.

این تصمیم به اعتراض دو فینالیست دیگر یعنی شرکت‌های "داینتیکس" (Dynetics) و "بلو اوریجین" (Blue Origin) منجر شد. "جف بزوس" (Jeff Bezos)، بنیان‌گذار بلو اوریجین طی یک نامه عمومی به انتقاد از این تصمیم پرداخت و شکایتی را تنظیم کرد که در نهایت شکست خورد اما توانست کار توسعه کاوشگر اسپیس ایکس را برای حدود هفت ماه متوقف کند.

با وجود این، مشکلات بیشتری در راه بود. در اکتبر سال ۲۰۲۱، "کمیته تخصیص بودجه سنا" (Senate Committee on Appropriations) به ناسا دستور داد تا شرکت دومی را برای توسعه یک فرودگر قمری انتخاب کند. افزایش بودجه مربوط به این دستور، بسیار ناچیز بود اما ظاهرا ناسا اکنون این تضمین را دارد که پول لازم برای پشتیبانی از فرودگر دوم خواهد رسید.

نلسون طی یک کنفرانس خبری با اشاره به گفتگوهایی که در سال گذشته با مردم در "کپیتال هیل" (Capitol Hill) داشته است، گفت: کنگره متعهد است تا تضمین کند که ما بیش از یک فرودگر را برای ماموریت‌های آینده انتخاب کنیم.

وی افزود: ما انتظار داریم که هم از حمایت کنگره و هم از حمایت دولت بایدن برخوردار باشیم. همچنین، انتظار داریم که این رقابت را با بودجه سال مالی ۲۰۲۳ آغاز کنیم.

نلسون اضافه کرد که مبلغ دقیق بودجه و سایر جزئیات احتمالا طی هفته آینده و زمانی که کاخ سفید درخواست بودجه فدرال سال ۲۰۲۳ را منتشر کند، ارائه می‌شود.

نلسون گفت: کاری که ما امروز انجام می‌دهیم، تا حدودی یک پیش نمایش است. فکر می‌کنم متوجه هستید که این امر نشان‌ می‌دهد اتفاقات خوبی برای این آژانس در راه است و اگر بخواهم درست بگویم، اتفاقات خوبی برای همه بشریت در راه است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی