کد خبر: ۲۶۷۴۸
|
۰۶ فروردين ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

پرتره کیهانی از یک کهکشان مارپیچ در صورت فلکی گیسو

یک پرتره کیهانی که با دوربین میدان وسیع ۳ تلسکوپ فضایی هابل ناسا/ESA گرفته شده است، نمایی خیره‌کننده از کهکشان مارپیچی NGC۴۵۷۱ را نشان می‌دهد که تقریباً ۶۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی گیسو (Coma Berenices) قرار دارد.

به گزارش «نبض فناوری»، این صورت فلکی که نام آن به عنوان موهای برنیس ترجمه می‌شود، از نام یک ملکه مصری که بیش از 2200 سال پیش می‌زیسته نامگذاری شده است.

NGC 4571 بخشی از خوشه Virgo است که شامل بیش از هزار کهکشان است. این خوشه به نوبه خود بخشی از ابرخوشه بزرگتر Virgo است که گروه محلی را نیز در بر می‌گیرد که شامل کهکشان خود ما، کهکشان راه شیری است.

این تصویر با همکاری هابل و آرایه و تلسکوپ ALMA ثبت شده است. ALMA تلسکوپ وسیعی است که از 66 آنتن با دقت بالا در کوه‌های آند شیلی تشکیل شده است که با هم طول موج‌های مادون قرمز و امواج رادیویی را رصد می‌کنند.

این به ALMA اجازه می‌دهد تا ابرهای غبار بین ستاره‌ای خنک را که باعث پیدایش ستاره‌های جدید می‌شوند را شناسایی کند. در عین حال، مشاهدات تیز هابل در طول موج‌های فرابنفش به ستاره‌شناسان این امکان را می‌دهد که مکان ستارگان داغ، درخشان و تازه شکل گرفته را مشخص کنند. مشاهدات ALMA و هابل با هم، یک مخزن حیاتی از داده‌ها را برای ستاره‌شناسانی که تشکیل ستاره‌ها را مطالعه می‌کنند، فراهم می‌کند.

پرتره کیهانی از یک کهکشان مارپیچ در صورت فلکی گیسو

منبع/ تسنیم

ارسال نظرات
درمان دقیق تر بیماری‌ها؛ هوش مصنوعی گوگل داروساز می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 22 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم
به دلیل نقض حق امتیاز اختراع؛ مایکروسافت ۲۴۲ میلیون دلار جریمه شد
پس از نصب در مغز انسان؛ تراشه مغزی نورالینک مختل شد
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
وبگردی