کد خبر: ۲۶۸۵۹
|
۱۱ فروردين ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

کامپیوتر منگوپای ابعادی در حد کارت حافظه اس‌دی دارد

در حالی که به دلیل مشکل جهانی تولید چیپ،‌ خرید رزبری پای جدید چندان راحت نیست، کمپانی رقیب، منگوپای ، یک کامپیوتر جدید را به نمایش گذاشته که بسیار ظریف است و ابعادی کمی کوچکتر از یک کارت حافظه اس‌دی دارد.

به گزارش «نبض فناوری»، این ماژول کوچک که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده شامل یک سیستم بر چیپ است که با لینوکس سازگاری دارد و البته هیچ پورتی روی آن به چشم نمی‌خورد. کامپیوتر جدید منگوپای از رقبای خود یعنی رزبری پای 4B و رزبری پای زیرو 2W هم کوچکتر است. بر اساس گمانه‌زنی‌های تامز هاردور به نظر می‌رسد نام این کامپیوتر جدید منگوپای، «لینوکس باکس» باشد؛ چون یک صفحه خالی در وبسایت کمپانی برای این محصول در نظر گرفته شده و صحبت‌هایی در مورد آن در فروم شرکت در جریان است.

بر اساس تصاویری که از سوی منگوپای منتشر شده، لینوکس باکس از ۴ هسته پردازشی کورتکس A53 (مبتنی بر معماری آرم) بهره‌مند خواهد بود. در نتیجه از این نظر به رزبری پای ۳ و رزبری پای زیرو 2W شباهت دارد. ظاهرا این کامپیوتر از تینا لینوکس پشتیبانی می‌کند که یک توزیع ویژه چیپ‌های آل‌وینر و مبتنی بر OpenWRT است.

کامپیوتر منگوپای ابعادی در حد کارت حافظه اس‌دی دارد

کامپیوتر منگوپای لینوکس باکس برای اضافه شدن پورت‌ها نیاز به برد حامل دارد

منگوپای اشاره کرده که این دستگاه توانایی خروجی ویدیویی با رزولوشن 1080p و با نرخ ۶۰ هرتز را روی پورت HDMI خواهد داشت. اما از آن جایی که هیچ پورتی روی لینوکس باکس دیده نمی‌شود، برای خروجی تصویر نیاز به یک برد حامل اضافه خواهد داشت.

لینوکس باکس از چیپست آل‌وینر H616 بهره می‌برد و به پردازشگر گرافیکی وولکان ۱.۱ مجهز است که می‌تواند ویدیوهای H.265 ،H264 و نیز VP9 را کدگشایی کند. از نظر حافظه امکان پشتیبانی از رم‌ DDR3 یا DDR4 با حداکثر ظرفیت ۴ گیگابایت را دارد. این کامپیوتر همچنین رابط SD 3.0 دارد و به این ترتیب با استاندارد انتقال UHS-I کارت‌های SDHC و SDXC بدون نیاز به پین‌های اضافه سازگار است.

چیپی که به لینوکس باکس نیرو می‌دهد از رمزنگاری حافظه داخلی با الگوریتم AES و XTS پشتیبانی می‌کند و با برخی الگوریتم‌های دیگر هم سازگار است. در بحث امنیتی همچنین با ویژگی‌های جلوگیری از دستکاری از جمله MD5 همراه شده و در عین حال از مولد اعداد شبه تصادفی سخت‌افزاری و یک چیپ ویژه امنیتی بهره می‌برد.

برد حامل لینوکس باکس احتمالا از کارت شبکه گیگابیتی، USB با پشتیبانی از OTG، یک کارت شبکه ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه، UART، کنترلر PWM و ورودی/خروجی اس‌دی بهره‌مند خواهد بود. از آنجایی که این کامپیوتر بسیار کوچک است، تمامی قابلیت‌های دیگر از جمله پاور نیز باید از طریق برد حامل تامین شود.

البته کامپیوتر مانگو پای هنوز آماده فروش نیست و کمپانی سازنده در حال آزمایش آن است. انتظار می‌رود در آینده نزدیک، بیشتر در مورد این گجت ظریف بدانیم.

منبع/ دیجیاتو

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی