کد خبر: ۲۷۱۲۶
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

ابزاری ایرانی برای مطالعه لایه‌های نازک در سلول‌های خورشیدی و پیل‌های سـوختی

شرکت توسعه فناوری شریف سولار موفق به ارائه دستگاه پتانسیواستات/گالوانواستات و طیف‌سنج امپدانس الکتروشیمیایی شده است که برای مطالعه فصل مشترک لایه‌های نازک در سلول‌های خورشیدی و پیــل‌هــای ســوختی مناسب است.

به گزارش «نبض فناوری»، این دستگاه ابزار قدرتمندی جهت مطالعه خوردگی فلزات، پدیده‌های جذب و واجذب روی سطح الکترود، سینتیک واکنش‌های کاتالیستی و مطالعه فصل مشترک لایه‌های نازک است.

پتانسیواستات‌ها معمولا برای سنجش قطبش و تغییر پتانسیل یک ماده در خوردگی استفاده می‌شوند. همچنین می‌توان از انها برای بررسی امپدانس در تست‌های خوردگی، پوشش‌دهی، حسگری و سایر آنالیزهای پایه‌ی الکتروشیمی استفاده نمود. این ادوات یکی از بهترین گزینه‌ها برای مطالعه‌ی تولیدکننده و ذخیره‌سازهای انرژی مانند باتری‌ها، پیل‌های سوختی، سل‌های خورشیدی و ابرخازن‌ها است.

این دستگاه عرضه شده توسط شرکت توسعه فناوری شریف سولار یک ابزار الکتروشیمیایی کامل است که شامل روش‌های مرتبط با پتانسیواستات / گالوانواستات و طیف‌سنجی امپدانس الکتروشیمیایی است. در پتانسیواستات روش‌های الکتروشیمیایی استاندارد شامل ولتامتری با روبش خطی پتانسیل، ولتامتری چرخه‌ای، کرونو آمپرومتری، روش‌های پالس ولتامتری (پالس نرمال، پالس تفاضلی و موج مربع) ارائه شده‌اند.

محدوده ولتاژ ۵± یا ۱± ولت بوده و با قدرت تفکیک۰٫۰۲۵ درصد Full range اندازه‌گیری می‌شود. سیستم تقویت ۸ پله‌ای امکان اندازه‌گیری جریان تا ۱ آمپر را فراهم می‌کند. در حالت گالوانواستات، با اعمال جریان با الگوهای مختلف امکان اندازه‌گیری ولتاژ بر حسب زمان (کرونو پتانسیومتری) و یا ولتاژ بر حسب جریان وجود دارد. در روش طیف سنجی امپدانس الکتروشیمیایی (EIS)، محدوده‌ی فرکانس ۱ میلی هرتز تا ۱ مگا هرتز بوده و با بکار گیری روش‌های متعدد کاهش نویز، اندازه گیری امپدانس با دقت بالایی امکانپذیر شده است. EIS ابزار قدرتمندی جهت مطالعه‌ی خوردگی فلزات، پدیده‌های جذب و واجذب بر روی سطح الکترود، سینتیک واکنش‌های کاتالیستی و مطالعه‌ی فصل مشترک لایه‌ها در سلول‌های خورشیدی و پیــل هــای ســوختی است. این دستگاه در مدل‌های PGS(پتانسیواستات-گالوانواستات) و EIS (اندازه گیری امپدانس) و PGE (پتانسیواستات-گالوانواستات-EIS) ارائه می‌شود.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی