کد خبر: ۲۷۳۳۳
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۰
بازیافت پسماند در مسیر اجرا قرار گرفت؛

دستیابی به فلزات گرانبها از زباله‌ها

مدیریت هوشمندانه پسماند، معضل سالیان اخیر کشورمان بود که حالا به همت یک شرکت دانش‌بنیان در مسیر خوبی قرار گرفته است.

به گزارش «نبض فناوری»، کشور ما همواره با مشکل مدیریت پسماند و بازیافت مواجه بوده است. یکی از دلایل این اتفاق، عدم‌حمایت از فناوران این حوزه و وجود مافیا در بخش بازیافت بوده است.

طلای کثیف

پسماند به‌عنوان طلای کثیف، ارزش بسیار بالایی در تمامی جوامع دارد. از طرفی به دلیل بالا بودن قیمت فناوری‌های مرتبط با مدیریت پسماند و بازیافت، خرید این تجهیزات از خارج با هزینه‌های هنگفتی همراه است.

طبق گفته بابک شکری عضو هیات علمی پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهیدبهشتی، یک شرکت دانش‌بنیان و خلاق با درک به‌موقع این موضوع، اقدام به فعالیت در این بخش کرد.

انجام چندین پروژه امکان‌سنجی برای پسماندهای نفتی و پتروشیمی کشور، مسیر فعالیت در این بخش را روشن کرد و در حال حاضر دستگاه با ظرفیـت ۱ تن در روز، مشغول فعالیت است.

دمای بالای 6000 درجه

در این فناوری، از پلاسما حرارتی با دمای بالای ۶۰۰۰ درجه جهت ایجاد یک ناحیه حرارتی دما بالا در غیاب اکسیژن استفاده می‌شود.

در این حالت، تجزیه حرارتی پسماند اتفاق افتاده و محصولات فلزی گران‌بها مانند طلا، تیتانیوم و . . . به صورت مذاب از بخش پایینی کوره خارج می‌شود.

پسماند در اثر فرآیند پیرولیز پلاسمایی به فاز گازی درآمده و از خروجی طراحی‌شده در بخش بالای کوره خارج می‌شود. محصولات تولیدی شـامل سین‌گاز به عنوان سوخت و کربن فعال به همراه فلزات ارزشمند بازیافت شده است.

فناوری بسیار جدید

این فناوری در کشور بسیار جدید است و درحال حاضر ۲ الی ۳ شرکت در این بخش فعال هستند که با توجه به حجم بالای تولید پسماند در کشور نیازمند فعالیت بیشتر و سرمایه‌گذاری است.

ستاد توسعه فناوری فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت به دلیل اهمیت این موضوع و ارزش بالای آن، از طرح‌های این حوزه، حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی