کد خبر: ۲۸۰۴۲
|
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

اسپیس ایکس اوایل 2023 سنگین‌ترین ماهواره تاریخ را روانه فضا می‌کند

اسپیس ایکس پس از چندین و چند تاخیر پیش آمده، تا اوایل سال آینده سنگین‌ترین ماهواره زمین‌ایستا (Geostationary) و تجاری تاریخ را سوار بر یک راکت فالکون هوی به مدار کره زمین پرتاب خواهد کرد.

به گزارش «نبض فناوری»،اوایل ماه جاری میلادی «اکو استار» که یکی از مشتریان اسپیس ایکس است، اعلام کرد تحویل ماهواره مورد انتظار ژوپیتر 3 توسط شرکت ماهواره‌سازی مکسار که قرار بود نزدیک به پایان سال جاری پرتاب شود، با تاخیر مواجه شده است.

گفتنی است که اکو استار پیش از این نیز در ماه اسفند اعلام کرده بود سیستم Hughes Network این شرکت، اسپیس ایکس را برای پرتاب ماهواره زمین‌ایستا و ارتباطاتی ژوپیتر 3 انتخاب کرده است، هرچند تاخیرهای مداوم مکسار در تحویل ژوپیتر 3 سرانجام تاریخ پرتاب سه ماهه چهارم از سال 2022 را به سه ماهه اول از سال 2023 تغییر داد.

پرتاب سنگین‌ترین ماهواره تاریخ به مدار توسط اسپیس اکس
ماهواره ژوپیتر 3 و برنامه‌ پرتاب اسپیس ایکس
طبق اعلام رسمی مکسار، ماهواره ژوپیتر 3 (که تحت عنوان اکو استار 24 هم شناخته می‌شود) وزنی معادل 9.2 تن دارد که بسیار بیشتر از تخمین‌های اولیه 5,817 کیلوگرمی است.

سنگین‌ترین محموله‌ای که تاکنون توسط اسپیس ایکس به فضا منتقل شده، ماهواره زمین‌ایستا و تجاری تل‌استار 19V در سال 2018 بوده که وزنی برابر با 7076 کیلوگرم داشت. رکوردی که ظاهرا کمتر از یکسال دیگر شکسته خواهد شد.

با این حال بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که راکت Ariane 5 شرکت Arianespace رکورد انتقال دو محموله با مجموع وزن 10.27 تن را در اختیار دارد، اما رکورد سال 2018 و رکورد پرتاب سال آتی اسپیس ایکس هر کدام مربوط به محموله‌های تکی فوق سنگین هستند.

در پایان باید گفت که ماهواره فوق سنگین ژوپیتر 3 با پوشش دادن آمریکای شمالی، جنوبی، کانادا و مکزیک می‌تواند پهنای باندی برابر با 500 گیگابیت بر ثانیه را فراهم کند. همچنین پرتاب این غول عظیم الجثه ارتباطاتی در سال آینده یکی از 10 ماموریت فالکون هوی از زمان فعلی تا سال 2025 را شامل خواهد شد.

منبع:دیجیاتو

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی