کد خبر: ۲۸۲۶۸
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۳

9 همکاری فناورانه شکل گرفت تا امنیت غذایی در کشور ارتقا یابد

یقینا یکی از ضروریات به سرانجام رسیدن طرح‌ها و پروژه‌های ملی و بین‌المللی؛ هم‌افزایی و همکاری‌هایی است که باید میان همه نهادهای تاثیرگذار و ذی‌نفع در آن حوزه شکل گیرد.

به گزارش «نبض فناوری»، اگر این همکاری‌ها نباشد، هیچ گامی برداشته نخواهد شد و اقدامات جسته گریخته هم ابتر و بی‌نتیجه خواهد ماند. به همین دلیل معمولا در اجرای پروژه‌هایی که نیازمند همکاری و همراهی همه بازیگران این عرصه است، شبکه‌ای از فعالان همان حوزه شکل می‌گیرد تا همه اقدامات در قالب آن و بدون موازی‌کاری‌های زمان‌بر و لطمه‌زننده به پیشبرد کارها؛ انجام شود.

این باور در میان فعالان حوزه‌های علمی و فناورانه بیشتر است و چند سالی است که نهادهای دولتی مرتبط با عرصه‌های مختلف فناورانه به این باور رسیده‌اند که بدون استفاده از ظرفیت دانشی و تخصصی مجموعه‌های غیردولتی و دانش‌محور نمی‌توانند کار خود را به پیش ببرند. به همین دلیل شبکه‌ای از فعالان حوزه‌های مختلف فناورانه با حضور صنعت، دانشگاه، نهادهای دولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق شکل گرفته است تا در این جمع همه‌فن حریف، نیازهای فناورانه مطرح و توانمندی‌های دانشی و تخصصی برای پاسخ دادن به آنها ارائه شود.

از جمله حوزه های فناورانه‌ای که از این همکاری‌ها به خوبی بهره برده زیست‌فناوری است که سال ها است یک ارتباط قوی و منسجم با شرکت های دانش بنیان و خلاق این حوزه برقرار کرده و در تلاش است تا نیازهای فناورانه کشور را با کمک این توان دانشی و تخصصی مرتفع کند.

همین اتفاق به توسعه بخش امنیت غذایی در کشور کمک کرده و 9 همکاری مشترک را رقم زده است. هم‌افزایی‌هایی که قرار است با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به نتیجه برسد. طرح‌هایی چون «تولید صنعتی آفت کش گیاهی دایابون با همکاری شرکت نانو فناوران دایا»، «سامانه ملی تولید آرد سالم (سمتاس) با همکاری زیست ترویج امید (زیستا)» و «تولید ترکیبات هیومیکی به کمک شرکت فناور شیمی به رویان (پیشگام راهکار شریف)».

همچنین از دیگر همکاری‌های این حوزه می توان به «تبدیل زیستی زباله و پسماندهای آلی به ترکیبات با ارزش (پودر پروتئین، کود بارورکننده و پلیمرهای زیستی با استفاده از حشرهHermetia illucense) با کمک زیست تبدیل گیلان»، «تولید کودهای (زیستی) میکروبی و کودهای امینو اسید با همکاری خوشه پروران زیست فناور»، «طرح تولید صنعتی کودهای زیستی نیتروژنه، فسفره و ریشه زا با همکاری تعاونی راهبر زیست فناور البرز»، «تولید علوفه دام از ضایعات و علف های هرز باغات پسته استان کرمان با تلاش شرکت پویندگان امید زرند»، «غربالگری و امکان تهیه هسته های اولیه عاری از ویروس برخی ارقام تجاری نهال به همت مجموعه نهال گستر رویان» و «تولید کود بیولوژیک با مشارکت شرکت زیست فرایند نوتریکا» اشاره کرد که همه این طرح‌ها با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
وبگردی