کد خبر: ۲۸۲۶۹
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۰

بافت‌برداری مجازی جایگزین بافت‌برداری تهاجمی می‌شود

دانشمندان استرالیایی سعی دارند بافت‌برداری مجازی را جایگزین بافت‌برداری تهاجمی کنند و شرایط بهتری را برای بررسی دریافت‌کنندگان پیوند قلب فراهم آورند.

به گزارش «نبض فناوری»، تایم تو تایمز اعلام کرد، روزهای دشوار افرادی که تحت بافت‌برداری تهاجمی قرار می‌گیرند، ممکن است به زودی پس از اثبات یک روش جدید، ایمن و مؤثر به پایان برسد. شاید این روش بتواند عوارض بافت‌برداری و میزان بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهد.

دانشمندان "موسسه پژوهش قلب ویکتور چانگ"(VCCRI) و "بیمارستان سنت وینسنت"(St Vincent's Hospital) استرالیا امیدوارند که این روش بافت‌برداری مجازی که برای تشخیص نشانه رد پیوند قلب طراحی شده است، بتواند به پزشکان سراسر جهان کمک کند.

سالانه حدود ۳۵۰۰ نفر در سراسر جهان تحت عمل پیوند قلب قرار می‌گیرند. بیشتر بیماران ممکن است رد عضو پیوندی را تجربه کنند و اگرچه میزان بقای آنها بالا است اما درصد کمی از بیماران نیز در سال نخست پس از جراحی از دنیا می‌روند.

"اندرو جابور"(Andrew Jabbour)، پژوهشگر موسسه ویکتور چانگ گفت: توسعه این روش جدید، به بهبود قابل توجه مراقبت از هزاران بیمار دریافت‌کننده پیوند قلب در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

وی افزود: بسیار مهم است که بتوانیم این بیماران را از نزدیک و با دقت بالا مورد بررسی قرار دهیم. ما اکنون روش جدیدی در اختیار داریم که می‌تواند این کار را بدون نیاز به روش‌های بسیار تهاجمی انجام دهد. این روش نمونه‌برداری مجازی جدید، سریع‌تر، غیرتهاجمی‌تر و مقرون به صرفه‌تر است، از اشعه یا مواد حاجب استفاده نمی‌کند و مهم‌تر از همه این که بیماران آن را ترجیح می‌دهند.

بیشتر پزشکان سراسر جهان اکنون با انجام دادن بافت‌برداری، رد پیوند را مورد بررسی قرار می‌دهند که به تعیین سطح درمان سرکوب کننده ایمنی، مناسب بودن آن و جلوگیری از رد پیوند کمک می‌کند. این روش تهاجمی شامل قرار دادن یک لوله در سیاهرگ گردن(jugular vein) است تا به جراحان امکان دهد که دستگاه بافت‌برداری را برای برداشتن چندین نمونه از بافت قلب به آن وارد کنند.

علاوه بر ناراحتی ناشی از این روش، اگر قلب سوراخ شود یا دریچه آن آسیب ببیند، می‌تواند به بروز عوارض نادر اما جدی بیانجامد. بیماران معمولا طی سال نخست پس از پیوند، حدود ۱۲ بار بافت‌برداری را تجربه می‌کنند.

ثابت شده است که روش جدید دانشمندان استرالیایی در تشخیص رد پیوند، دقیق است و با تجزیه و تحلیل سطح ورم قلب کار می‌کند که به شدت با التهاب قلب مرتبط است.

در این پژوهش، ۴۰ بیمار دریافت‌کننده پیوند قلب در بیمارستان سنت وینسنت با این روش جدید مورد بررسی قرار گرفتند.

این آزمایش نشان داد که روش جدید می‌تواند در تشخیص رد پیوند موثر باشد. دکتر "کریس آنتونی"(Chris Anthony)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این روش در حال حاضر در بیمارستان سنت وینسنت استفاده می‌شود و من انتظار دارم مراکز درمانی بیشتری در سراسر جهان از آن استفاده کنند.

این گروه پژوهشی در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی یک آزمایش بزرگ‌تر برای گسترش کاربرد نتایج و تعمیم آن به کودکان دریافت‌کننده پیوند هستند.

همچنین آنها در حال توسعه آزمایش‌های ژنتیکی جدیدی برای استفاده همراه با این روش هستند که انتظار می‌رود با تشخیص سیگنال‌های ژنتیکی التهاب در جریان خون، نشانه‌های رد پیوند را شناسایی کنند. همچنین، این روش جدید برای تشخیص التهاب قلب در یک جمعیت گسترده‌تر و نه فقط گیرندگان پیوند به کار خواهد رفت.

این پژوهش، در مجله "Circulation" به چاپ رسید.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی