کد خبر: ۲۸۲۹۳
|
۰۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

کشف منبع یخ در ماه

اگر قصد داریم انسان‌ها را برای اقامت طولانی‌تر از چند روز به ماه بفرستیم، باید راه‌های کارآمدی برای تولید منابع مورد نیاز برای زندگی در آنجا پیدا کنیم. یکی از منابع کلیدی آب است و یافتن منبع مناسب آب در ماه در چند سال اخیر به موضوع کلیدی مورد علاقه آژانس‌های فضایی تبدیل شده است.

به گزارش «نبض فناوری»،  خبر خوب این است که به نظر می رسد یخ در قطب های ماه وجود دارد و همچنین ممکن است رسوبات یخی در دهانه های نزدیک قطب ها نیز وجود داشته باشد.

اکنون، محققان دانشگاه کلرادو بولدر دریافته‌اند که ممکن است صفحات ضخیمی از یخ روی ماه وجود داشته باشد که توسط آتشفشان‌های باستانی ایجاد شده‌اند. اگرچه ماه امروز از نظر آتشفشانی غیرفعال است، اما در دوره های قبلی در تاریخ خود بسیار فعال بوده است. این تیم از مدل‌سازی رایانه‌ای برای شبیه‌سازی ماه باستانی استفاده کرد و دریافت که این فعالیت آتشفشانی می‌تواند مقادیر زیادی بخار آب را به بیرون پرتاب کند که سپس روی سطح نشسته و به رسوباتی منجمد می‌شود که هنوز هم می‌تواند وجود داشته باشد.

اندرو ویلکوسکی، نویسنده اصلی مطالعه جدید، در بیانیه ای توضیح داد: «ما آن را به عنوان یخبندان روی ماه تصور می کنیم که در طول زمان ایجاد می شود. بنابراین ممکن است ذخایر یخ در زیر سطح ماه و همچنین در دهانه ها وجود داشته باشد. پل هاین یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: «این امکان وجود دارد که در 5 یا 10 متر زیر سطح، صفحات بزرگ یخی داشته باشید.

برخی از همین محققان قبلاً دریافتند که می‌تواند بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شد یخ در ماه وجود داشته باشد که در تکه‌های کوچکی پنهان شده است که در تاریکی دائمی می‌مانند و در معرض نور خورشید نیستند. اما آنها مطمئن نبودند که این یخ از کجا آمده باشد. پاسخ می‌تواند فوران‌های آتشفشانی چشمگیری باشد که بین 3 تا 4 میلیارد سال پیش در ماه به اوج خود رسید و آثاری از خود بر جای گذاشت که هنوز هم امروز می‌بینیم، مانند تشکیلات دره‌ای ایجاد شده توسط گدازه‌ای که پس از بیرون راندن در سراسر سطح حرکت می‌کنند. این آتشفشان ها بخار آب و دی اکسید کربن و همچنین گدازه را به بیرون پرتاب می کردند.

با این حال، این کار بر اساس مدل‌ها ساخته شده است، بنابراین برای اینکه بدانیم آیا واقعاً مقادیر قابل توجهی یخ وجود دارد یا خیر، باید برویم و آن را جستجو کنیم. این همان کاری است که ناسا قصد دارد با ماه‌نورد VIPER و چالش آن برای توسعه فناوری‌های حفاری یخ در ماه انجام دهد.

برچسب ها: ماه آب یخ
ارسال نظرات
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
وبگردی