کد خبر: ۲۸۳۲۶
|
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۸

تولید را 9 فناوری هوشمند می‌کند تا از منابع بهینه استفاده شود

استفاده بهینه از منابع، کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و افزایش ایمنی کارکنان و پایداری محیط‌زیست؛ اهدافی است که تولید هوشمند دنبال می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، در واقع این مفهوم به یک سیستم یا چند زیرسیستم انعطاف پذیر می گویند که می تواند خود را با یک شبکه وسیع از فعالیت ها سازگار و فعالیت خود را در شبکه بهینه کند. تولیدی که با کمک فناوری‌های نوظهور می‌تواند چالش‌هایی چون هدررفت منابع، افزایش هزینه‌ها، افت کیفیت محصولات و آسیب‌های محیط زیستی و جسمی به کارکنان را رفع کند.

کاهش 30 درصدی هزینه های تولید، کاهش 70 درصدی زمان رسیدن محصولات به بازار، کاهش 20 درصدی هزینه مدیریت کیفیت و کاهش 50 درصدی خرابی تجهیزات از جمله مزایای حرکت به سمت تولید هوشمند است که با 9 فناوری مطرحی چون «رباتیک و خودروهای بی سرنشین»، «پهپاد»، «پرینتر سه بعدی»، «داده کاوی»، «پلتفرم آنلاین»، «هوش مصنوعی و یادگیری ماشین»، «اینترنت اشیا و سنسور»، «پردازش و ذخیره سازی ابری» و «اپلیکیشن موبایل و نرم افزار» در دنیا باب شده است.

در واقع تولید هوشمند را چهارمین انقلاب در صنعت می دانند که به کمک آن قرار است چالش های حوزه تولید مرتفع و این مفهوم به شکلی اصولی‌تر و با کارآمدی بیشتری اتفاق بیفتد. در این نوع از تولید استفاده از فرآیندها و راهکارهای فیزیکی- مجازی موجب بهبود دسترسی به منابع تولید، بهره‌وری و بازدهی می شود و الگوهای رفتاری سازمان‌ها و صنایع را بسیار منعطف خواهد کرد. بسیاری از کشورها برای عقب نماندن از قافله تولید هوشمند به استفاده از فناوری در تولید روی آورده اند و کارخانجات بزرگ و عظیم هوشمندی را ایجاد کرده‌اند که در دل آنها مفهوم تولید هوشمند محقق شده است.

در ایران هم به این مفهوم جهانی توجه ویژه‌ای شده و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی هستند که به عرصه هوشمندسازی تولید ورود کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که گذر از مسیر تولید هوشمند یک ضرورت انکارناپذیر جهانی است و چه بسا در آینده ای نه چندان دور بی توجهی به این موضوع مهم، هویت و اساس درآمد و تولید در برخی از صنایع را در معرض خطر قرار دهد. به همین دلیل این حوزه کاربردی در کشور با کمک فناوران در حال توسعه و گسترش یافتن است.

به طور مثال با تلاش 2 مجموعه فناور، گام‌های بزرگی برای تحقق تولید هوشمند در کشور برداشته شد. این کار با کمک فناوری هوش مصنوعی به نتیجه رسیده است. سامانه پایش مطالعات آب و نرم افزار مدیریت پرونده‌های سازمانی؛ 2 محصول تولیدی در این حوزه است.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی