کد خبر: ۲۸۳۸۹
|
۱۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

نقش شرکت‌های دانش‌بنیان غیر دولتی در رسوخ نوآوری به حوزه خودرو

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مهم‌ترین لازمه توسعه، را ترویج فرهنگ آن دانست و گفت: اگر فرهنگ تحول به سوی صنعت در مجموعه‌های خودروساز نهادینه شود، قطعا شاهد تحول و تحقق صنعتی شدن حوزه خودرو خواهیم بود. از ساختار فکری اداری، نوآوری حاصل نمی‌شود و برای رسوخ نوآوری به حوزه خودرو، باید تعامل با شرکت‌های دانش بنیان و فناور خارج از مجموعه‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ، از طریق شتاب‌دهنده‌ها بیشتر شود.

به گزارش«نبض فناوری» سورنا ستاری در رونمایی از تجهیزات الکترونیک و هوشمند ایران‌ساخت تولید شده توسط شرکت دانش‌بنیان تام، از بایدها برای توسعه و تحول صنعت خودرو گفت و عنوان کرد: زحمات بسیاری انجام گرفته و مدیران شایسته‌ای برای تحقق صنعت خودرو تلاش کرده‌اند، اما برای تحول جدی در این حوزه باید زمینه برای پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به بخش‌های مختلف این صنعت فراهم شود و این موضوع با عزم و اراده مدیران صنعت خودرو ممکن خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه تولید رقابتی، درآمدزا و اشتغال آفرین با گذار از کارخانه‌داری، به صنعت محقق می‌شود، ادامه داد: گذار از کارخانه‌داری و مونتاژ به صاحب صنعت بودن، هنگامی محقق می‌شود که بتوانیم طراحی‌ها، توسعه‌ها و تولید را به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران، در داخل کشور انجام دهیم. تمام صنایع موفق و پیشرفته، از چنین الگو و راهبردی پیروی می‌کنند. بنابراین با اشراف و احاطه به دانش و توانمندی طراحی، از ساختار کارخانه وارد یک ساختار صنعتی خواهیم شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: برای سال‌های گذشته شاید رویه مونتاژ و کارخانه‌داری پاسخ‌گو بود چرا که کل کشور صد هزار دانشجو داشت و دغدغه اصلی اشتغال کارگری بود اما در دوران کنونی کشورمان بیش از چهار و نیم میلیون دانشجو دارد و دغدغه اصلی کشور، اشتغال فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاهی است. برای اینکه حرکت به سمت صنعتی شدن، شتاب و سرعت بیشتری بگیرد، تنها راه استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق است، باید از این ظرفیت علمی و دانشگاهی بهره برد.

از ساختار فکری اداری، نوآوری حاصل نمی شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مهم‌ترین لازمه توسعه، را ترویج فرهنگ آن دانست و گفت: اگر فرهنگ تحول به سوی صنعت در مجموعه‌های خودروساز نهادینه شود، قطعا شاهد تحول و تحقق صنعتی شدن حوزه خودرو خواهیم بود.

وی با تاکید بر پیوند مراکز نوآوری با صنایع بزرگ برای رسوخ فناوری و رقابت‌پذیری بیشتر گفت: از ساختار فکری اداری، نوآوری حاصل نمی‌شود و برای رسوخ نوآوری به حوزه خودرو، باید تعامل با شرکت‌های دانش بنیان و فناور خارج از مجموعه‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ، از طریق شتاب‌دهنده‌ها بیشتر شود.

وی افزود: برای اینکه شیوه نوآورانه‌ای را با ایران‌خودرو آغاز کنیم و این فرهنگ و رویکرد را در ایران خودرو رسوخ دهیم، از فعالیت شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری‌های خودرو(جتکو) حمایت کردیم و با وجود اینکه تغییر مسیر به سوی نوآوری محوری دشواری‌های خاص خود را دارد، اما گام‌های خوبی توسط ایران خودرو برداشته شده است. به هر میزان که مجموعه بزرگ ایران خودرو آمادگی داشته باشد از ورود نوآوری‌ها به این حوزه حمایت می‌کنیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نوآوری را به خطوط تولید وارد کنند

ستاری با اشاره به اینکه برای توسعه محصول، این شرکت‌های دانش بنیان هستند که می‌توانند نوآوری را به خطوط تولید وارد کنند، ادامه داد: حوزه پژوهش‌های پایه و توسعه دانش، دانشگاه‌ها می‌توانند نقش آفرینی خوبی داشته باشند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای سرمایه انسانی موجود در کشور، ایران و زیرساخت‌های موجود در صنعت خودروسازی کشور، پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان با این حوزه، می‌تواند نوآوری را در چرخه تولید قرار دهد و هوشمندی را به ارمغان بیاورد. در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان خوبی داریم که در حوزه‌های مرتبط با خودرو از مواد، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، الکترونیک و راهبری فعالیت می‌کنند که بهره‌مندی صنعت خودرو از توانمندی آنها، می‌تواند تحولی جدی را در این حوزه رقم بزند.

دولت مجری پژوهش‌های محصول‌محور نیست

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با تاکید بر اینکه پژوهش محصول‌محور و کارآمد ماحصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه است ادامه داد: تولید محصولی نوآور، رقابتی و کارا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی پژوهش امکانپذیر می‌شود و دولت و صنایع دولتی‌، مجری پژوهش‌های محصول محور نیستند بلکه این کار می‌باید با استفاده از پلی ارتباطی تحت عنوان مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های فناوری که ایده‌های نوآورانه را به صنعت پیوند می‌زنند، تحقق بیابد.

بازدید از تازه‌ترین دستاوردهای حوزه لیزر، اپتیک و فتونیک

همچنین دکتر سورنا ستاری به همراه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از تازه‌ترین دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حوزه لیزر، اپتیک و فتونیک رونمایی و بازدید کردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین رونمایی از دستاوردهای مرکز نوآوری لیزر گفت: هزینه‌ها برای فناورانی که می‌خواهند در حوزه لیزر، اپتیک و  فتونیک فعالیت کنند بسیار بالا است و این شرکت‌ها نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، حمایت‌های مالی و مشاوره هستند. این مرکز نوآوری می‌تواند با ارائه امکانات، زیرساخت‌ها و خدمات لازم، زمینه ساز توسعه محصولات دانش‌بنیان ایران ساخت در حوزه لیزر شوند.

ستاری ادامه داد: شرکت‌هایی که در حوزه تجهیزات پزشکی، صنعت ساختمان، فناوری اطلاعات و سایر حوزه‌ها کار می‌کنند متقاضی و مخاطب محصولات خروجی این شتاب‌دهنده و مرکز نوآوری هستند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، مرکز نوآوری لیزر، در قالب شتاب‌دهنده تخصصی لیزرپورت، حمایت از فناوری‌ و نوآوری در حوزه‌هایی لیزر، اپتیک و فتونیک را در دستور کار دارد. این مرکز نوآوری، ضمن حمایت‌های زیرساختی، مشاوره تخصصی، فضای استقرار، حمایت‌های مالی و زمینه را برای ایجاد شرکت‌های فناور و دانش بنیان لیزر فراهم می‌کند.

با توجه به هزینه‌های بالای تجهیزات پیشرفته لیزر، ضرورت حمایت از فعالان فناور را ایجاب می‌کند و بر همین اساس این مرکز نوآوری، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایده‌های نوآورانه پس از ارائه به این مرکز نوآوری، داوری شده و پس از پذیرش، از خدمات استقرار، تجهیزات آزمایشگاهی، حمایت مالی، مشاوره‌ای و بازار از مرحله ایده تا تولید محصول اولیه بهره می‌برند.

برخی از شرکت‌های مستقر در مرکز نوآوری لیزر، محصولات حوزه طیف سنجی، دسته‌بندی، شناسایی عناصر به کمک لیزر، لرزه نگارهای لیزری، آنژیوگرافی حین عمل به صورت غیر تهاجمی و عدم تماس با بدن بیمار،  سامانه نوردهی مصنوعی محصولات زراعی، با قابلیت کنترل طیف اپتیکی نوردهی کامل در محدوده فرابنفش و فروسرخ و دستگاه تعیین جنسیت تخم مرغ که ایران را در شمار سه کشور دارنده این فناوری است و تلفات جوجه‌ها را کاهش می‌دهد، تولید کرده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی