کد خبر: ۲۸۴۱۶
|
۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

ابر رایانه ها فوران آتشفشانی را پیش بینی کردند

زمین شناسان فوران آتشفشانی را پنج ماه قبل از رویداد با استفاده از ابررایانه ها با موفقیت پیش بینی کردند.

به گزارش «نبض فناوری»، این مطالعه همچنین نشان داد که چگونه ترکیب ابررایانه‌های با کارایی بالا در تحقیقات عملی می‌تواند منجر به چنین نتایج پیشگامانه‌ای شود. اعتقاد بر این است که توسعه مدل‌های کمی در پیش‌بینی فوران‌ها مؤثر است.

تیمی از زمین شناسان با یک ابررایانه ارتقا یافته و برنامه مدل سازی استراتژیک، فوران آتشفشانی را در آتشفشان سیرا نگرا پنج ماه قبل از وقوع آن با موفقیت پیش بینی کردند. برنامه مدل سازی پیش بینی آتشفشان در سال 2017 توسط پروفسور زمین شناسی پاتریشیا گرگ و تیمش راه اندازی شد. آنها این برنامه را روی ابرکامپیوترهای Blue Water و iForge نصب کردند. در همین حال، تیم دیگری آتشفشان سیرا نگرا واقع در جزایر گالاپاگوس، اکوادور را زیر نظر داشت. مدل پیش‌بینی در ابتدا بر روی آی‌مک توسعه داده شد و پیش از آن فوران آتشفشان اوکموک آلاسکا در سال 2008 را با موفقیت بازسازی کرده بود. تیم به آزمایش ارتقاء محاسباتی با کارایی بالا این مدل پرداختند. و آنها دریافتند که داده های آتشفشان سیرا نگرا حاکی از فوران قریب الوقوع است.

پیش‌بینی فوران‌ها در زمین‌شناسی یک کار مهم در نظر گرفته می‌شود، زیرا بیشتر آتشفشان‌ها از الگویی پیروی نمی‌کنند که پیش‌بینی فعالیت آینده آنها را دشوار می‌کند. اما اعتقاد بر این است که توسعه مدل‌های کمی در انجام این کار دشوار مؤثر است.

هنگامی که داده‌های آتشفشان سیرا نگرا دریافت شد، محققان آن را از طریق مدلی با نیروی محاسباتی فوق‌العاده اجرا کردند و تا سال 2018 کار را به پایان رساندند. در کمال تعجب، حتی زمانی که اجرا آزمایشی بود، چارچوبی ارائه کرد که چرخه‌های فوران سیرا نگرا را آشکار کرد و به ارزیابی زمان‌های فوران آینده آن کمک کرد.

گرگ خاطرنشان کرد: «مدل ما پیش‌بینی کرد که استحکام سنگ‌هایی که محفظه ماگمایی سیرا نگرا را در خود جای داده‌اند، بین 25 ژوئن و 5 ژوئیه بسیار ناپایدار می‌شود و احتمالاً منجر به یک شکست مکانیکی و فوران بعدی می‌شود».

به گفته محققان، این مطالعه که در ژورنال Science Advances منتشر شده است، همچنین نشان داد که چگونه ترکیب ابررایانه‌های با کارایی بالا در تحقیقات عملی می‌تواند منجر به چنین نتایج پیشگامانه‌ای شود.

ارسال نظرات
وبگردی